Med Moderaterna i regeringen så har vi tillsammans med Tidöpartierna sänkt skatter och gjort om reduktionsplikten på bensin och diesel. Från att under den förra S-regeringen haft i praktiken världens högsta drivmedelspriser så har vi idag Europas lägsta drivmedelspriser. Vi klarar dessutom klimatmålen. Det är bra för Skellefteå, Norrland och hela Sverige.
I sin debattartikel från den 7/11 menar Linus Lakso och Linnea Öhman (båda MP) att regeringens förändring av reduktionsplikten underminerar elbilsförarnas bidrag till klimatarbetet. Från mitt och Moderaternas perspektiv är det precis tvärtom.
För att först se till att alla följer med i så väl mitt som Laksos och Öhmans resonemang: Reduktionsplikten är det krav som finns på att blanda in fossilfria drivmedel i bensin och diesel. I förra årets budget – den som gäller nu – sänkte regeringen detta krav till att ligga in linje med EU:s miniminivå. Detta efter att vi sett kraftigt stigande drivmedelspriser gå ut över alla de hushåll som är beroende av bilen i sin vardag, särskilt under tiden med hög inflation. Anledningarna till utvecklingen var naturligtvis flera men den tidigare regeringens krav på en allt större inblandning av dyra biodrivmedel bidrog till ett högt pris.
Men det finns ju alltså andra sätt att köra bil på och här vill jag instämma i Laksos och Öhmans uppskattning av elbilsförarna. Vi ser nämligen en stor potential i att allt fler väljer att köpa en elbil och regeringen satsar också stort på en utbyggnad av laddinfrastrukturen. Däremot håller jag inte med om att elbilsförarnas bidrag till klimatomställningen blir mindre av att reduktionsplikten inför nästa år görs om på så sätt att laddningen från publika laddningsstationer kan räknas in. Poängen med reduktionsplikten är nämligen inte att specifikt blanda in biodrivmedel, utan att på totalen minska mängden konventionella fossila bränslen som tankas.
Helt oavsett hur reduktionsplikten utformas handlar det i slutändan om helheten och hur väl Sverige når utsläppsmålen. Utsläpp från vägtransporter regleras i de så kallade ESR-målen som anger hur EU:s olika medlemsstater ska minska den utsläpp som inte ingår i systemet med utsläppshandel. Till dessa mål bidrar ett ökat elbilsanvändande alldeles oavsett. Med den förändring av reduktionsplikten som nu sker inför nästa år förväntas Sverige också nå dessa högt ställda mål. Och, det blir möjligt att göra så utan att priserna skjuter i höjden för vanligt folk.
Edward Riedl, ordförande riksdagens finansutskott (M)