Frågorna hopar sig om tomma löften

Texten är en replik på Edward Riedls (M) text "M uppfyller nu vallöftet om lägre bränslepriser" (15/5).

"Nu vet vi svaret. Det blev 40 öre på dieseln och 14 öre på bensinen. Det var i bästa fall ett löftessvek, i värsta fall en ren och skär lögn."

"Nu vet vi svaret. Det blev 40 öre på dieseln och 14 öre på bensinen. Det var i bästa fall ett löftessvek, i värsta fall en ren och skär lögn."

Foto: Johanna Sandgren

Replik2023-05-23 09:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi får nu höra nya löften från en högerregering som delat landet. Vi har en regering där inte en enda minister är bosatt i Norra Sverige. Vi har en högerregering som utlämnat norra Sveriges företag från elstödet. Där pensionärer med rörligt elavtal, hyresgäster och norrländska kommuner inte ser ut att få antingen inget eller väldigt lite elstöd. Detta samtidigt som miljarderna har rullat ut till miljonärer i södra Sverige.

Edward Riedls moderater tillåter dessutom att SD och Stockholmsmoderaterna startar kulturkrig och ifrågasätter statens roll i hela den gröna industriella omställningen. Just nu är trovärdigheten för den här regeringens engagemang för norra Sverige lindrigt sagt lågt.

Nu har Sverigedemokraterna och högerregeringen ställt ut nya löften om en sänkning på 5:50 för dieseln genom sänkt reduktionsplikt. Verkligheten hinner i kapp även högern, inte minst utifrån en situation där relativt billig rysk importerad diesel ska bytas ut, eller ska den importen nu tillåtas fortsätta?

I valrörelsen lovade Sverigedemokraterna att direkt efter valet skulle dieselpriset bli 10 kr billigare och bensinen 6:50 kr billigare. Moderaterna och Kristdemokraternas löften var inte långt därefter. Nu vet vi svaret. Det blev 40 öre på dieseln och 14 öre på bensinen. Det var i bästa fall ett löftessvek, i värsta fall en ren och skär lögn. Dieselpriset vid pump har under högerregeringens tid vid makten gått upp och ner med nästan 8 kronor beroende på fossiloljepriset, inte beroende på skatt eller reduktionsplikten. Om bensin- och dieselpriset sänks eller i övrigt ändras 2024 kommer till absolut största del bero på fossiloljepriset.

Samtidigt redovisar inte Edward Riedel och regeringen hela bilden för svenska folket. För en sänkt reduktionsplikt gör att man behöver införa andra åtgärder för att nå klimatmålen, åtgärder som riskerar få stora konsekvenser för svenska hushåll och för svenska företag. Nu kräver vi att Sverigedemokraterna och högerregeringen redovisar de verkliga kostnaderna för och konsekvenserna av sitt förslag.

Klart är att i högerns Sverige motarbetas svensktillverkade drivmedel från skogen till förmån för importerad olja från Iran och andra skurkstater.

Frågorna hopar sig men Edward Riedl fortsätter ge tomma löften.