En del av Europas lÀngsta stomnÀtskorridor

Vi fortsÀtter gÀrna samtalet kring nyttan av banan. Det Àr viktigt för att förstÄ prioriteringar och fatta bÀttre beslut.

Tydligaste skÀlet till att EU bestÀmt sig för att prioritera Botniska korridoren Àr den dominerande stÀllning svenska och finska rÄvaror har.

Tydligaste skÀlet till att EU bestÀmt sig för att prioritera Botniska korridoren Àr den dominerande stÀllning svenska och finska rÄvaror har.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Replik2020-05-08 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Replik pĂ„ Patrik Jönssons (SD), riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet, replik ”FörstĂ„r S överhuvudtaget Norrlands transportbehov?”, publicerad i Norran och pĂ„ norran.se mĂ„ndagen den 4 maj 2020.

Vi ser Sverigedemokraternas ambition att göra partipolitik av det fortsatta byggandet av Norrbotniabanan.

Den diskussionen tÀnker vi inte delta i. Men vi fortsÀtter gÀrna samtalet kring nyttan av banan. Det Àr viktigt för att reda ut missförstÄnd, förstÄ prioriteringar och fatta bÀttre beslut.

Vi vĂ€nder oss mot SD:s beskrivning av Norrbotniabanan som ”lokal infrastruktur”. Det tydligaste skĂ€let till att EU har bestĂ€mt sig för att prioritera Botniska korridoren i sitt stomnĂ€t Ă€r den dominerande stĂ€llning svenska och finska rĂ„varor har i den europeiska rĂ„varuförsörjningen.

En upprustning av andra strÄk har sina poÀnger. Men de stöttar inte arbetspendlingen i den mest befolkningstÀta regionen efter storstadslÀnen Stockholm och Malmö, som den tvÄ mil breda remsa lÀngs kusten mellan LuleÄ och UmeÄ faktiskt Àr.

Med rÀls knyter vi samman stÀderna lÀngs kusten till en gemensam arbetsmarknadsregion för att kunna möta de gigantiska investeringar som pÄbörjats.

Trafikverket skriver pĂ„ sin webb att det Ă€r svĂ„rt att rĂ€kna hem jĂ€rnvĂ€gsprojekt som Ă€r större Ă€n en miljard kronor, men att Norrbotniabanan stĂ„r sig vĂ€l i jĂ€mförelse med andra lika stora infrastrukturprojekt.

SD har tidigare hĂ€nvisat till sifferuppgiften minus 0,6 som indikerar en lĂ„g samhĂ€llsnytta. Den siffran gĂ€ller halva Norrbotniabanan mellan UmeĂ„ (DĂ„va) och SkellefteĂ„. Byggs banan i sin helhet hamnar den samhĂ€llsekonomiska lönsamheten mycket nĂ€ra ett nollvĂ€rde, vilket Ă€r vĂ€ldigt bra för ett sĂ„ stort jĂ€rnvĂ€gsprojekt.

Detta visar pĂ„ vikten av att fullfölja projektet i sin helhet i stĂ€llet för att stanna halvvĂ€gs.

Och det Ă€r just dĂ€rför som vi har sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ ihop i SD:s stĂ€llningstagande. De vill bygga, men bara halvvĂ€gs med betydligt lĂ€gre samhĂ€llsekonomisk nytta som följd – men med samhĂ€llsnytta som argument.  Vi hoppas att SD kommer att titta pĂ„ detta igen, med förnyad helhetssyn.