Egenproducerad el för bussarna ger avgasfria miljöer

I Skellefteå kommun produceras det redan råvaror som kan ge elektricitet till bussar och andra fordon.

Svaret på energifrågan är vätgas, skriver Tord Lindgren, Nordic Eco Solutions.

Svaret på energifrågan är vätgas, skriver Tord Lindgren, Nordic Eco Solutions.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Replik2020-11-08 10:39
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Mikael Bengtssons ledare ”Det behövs mer el för att inte bussarna ska stanna”, publicerad i Norran och på norran.se måndagen den 26 oktober 2020.

Redaktör Mikael Bengtsson skriver i sin ledare att det behövs mer el för att bussarna i Skellefteå inte ska stanna. Helt rätt.

I Skellefteå kommun produceras råvaror som kan ge elektricitet till bussar och andra fordon.

Rå biogas från Tuvan och återvinningsbart material från Solbacken/Degermyran ger stora mängder energi som kan driva alla bussar, alla kommunala fordon och tusentals färdmedel till.

Svaret på energifrågan är vätgas.

Kommunens egen produktion, tillsammans med recyklingföretagens kvalificerade råvaror, kan användas för produktion av avgasfria fordonsmiljöer.  Tre miljoner kubikmeter rå biogas ger utrymme att helt avgasfritt driva 68 bussar.

Skellefteå kommun borde enkelt kunna samla in 100 000 ton organiskt återvinningsmaterial. Det ger möjlighet att driva 17 000 personbilar och 1 100 tunga fordon i ett år av. Med i stort sett kostnadsfritt återvinningsmaterial.

Kostnaderna för kommunens och de privata företagen inom återvinningssektorn kommer sjunka. Dessutom får fordonsägarna lägre drivmedelskostnader än vad de har i dagsläget.

Det är bra att Mikael Bengtsson tar upp ämnet.

Kärnkraft eller inte har jag för begränsade kunskaper om för att kunna debattera. Men ämnet vätgas är jag trygg med.