Sedan många år tillbaka har regionerna i Västerbotten, Jämtland, Västernorrland och Norrbotten haft ett gemensamt ”barn” i form av Bussgods.
”Bussgods är ett logistikföretag med lång och stolt historia. Genom åren har vi transporterat gods för både privatpersoner och företag över hela Sverige. Godset fraktas i huvudsak med buss i linjetrafik, vilket innebär att passagerare och paket körs i samma fordon. Miljövänligt och punktligt.” (www.bussgods.se/om-oss)
Helt enkelt ett företag som ligger rätt i tiden. Inte minst med tanke på hotet mot miljön och synen på kombinerad mobilitet.
Bussgods är en affärsdrivande verksamhet som erbjuder kunderna godstransport i den reguljära linjetrafiken med buss.
Godsverksamheten bedrivs på persontrafikens villkor, vilket innebär att vid planering av trafiken sätts alltid persontrafiken i första rummet.
I Västerbotten genererar Bussgods årligen ett par miljoner kronor i överskott. Medel som går till de kommuner som väljer att bedriva linjetrafik med godsrumsfordon, vilket är något dyrare än trafik med vanliga bussar. Den part som får den största intäkten är Region Västerbotten som finansierar merparten av trafiken med godsrumsfordon.
Bussgods måste generera överskott eftersom man konkurrerar på den privata marknaden. Verksamheten kan därmed inte finansieras med skattemedel.
I Västerbotten har Bussgods 28 anställda och omsätter strax under 45 miljoner kronor.
Verksamheten bedrivs på många busstationer i länet, både med egen personal och genom entreprenadavtal med lokala företag. På samtliga platser där verksamhet bedrivs svarar man för service till både godskunder och resenärer. Bussgods är alltså en förutsättning för att vi ska kunna ha bemannade busstationer i länet.
Bussgods har varit livlinan för våra mer glesbefolkade områden. Där har man varit ensam om att med dagliga turer leverera gods till och från kunderna.
Under de senaste åren har ett närmare samarbete diskuterats. Målet har varit ett gemensamt bussgodsbolag i Norrland. Allt för att möta en kommande framtid och hårdnande konkurrens.
Jämtland/Härjedalen valde 2017 att avveckla sin verksamhet. Ett beslut som fått stora konsekvenser för näringslivet i den regionen. De kvarvarande tre länen har fortsatt arbeta för ett gemensamt bussgodsbolag. De största bussgodslänen har alltid varit Norr- och Västerbotten, vilket förklaras av de stora avstånden och den glesa befolkningen.
Bussgods har varit livlinan för våra mer glesbefolkade områden. Där har man varit ensam om att med dagliga turer leverera gods till och från kunderna. Kåbdalis, Ammarnäs, Vittangi, Ramsele och Funäsdalen. Listan kan göras lång över små orter som har länkats samman via Bussgods.
I Norrland finns flera länsgränsöverskridande busslinjer som upphandlas gemensamt av de län som är berörda. Det innebär att passagerare och gods fraktas tillsammans och skapar ett fungerande flöde. För alla mycket betydelsefullt. I Västerbotten har vi till exempel mycket nära samarbeten med företag och kommuner i Norrbotten.
Under våren började oroande signaler sippra ut. Bussgods i Norrbotten var på väg mot en kursändring. Informationen till övriga var knapphändig och det slutade med ett dråpslag när Länstrafiken i Norrbotten helt abrupt beslutade att lägga ned bussgodsverksamheten. Detta utan dialog med vare sig kommuner eller samarbetspartners på andra sidan länsgränsen.
Ett gott samarbete med transparens och ömsesidig respekt har övergått i hemlighetsmakeri och sekretess där en seriös konsekvensanalys gällande verkningarna för näringslivet i Norrbotten samt Bussgods i Västerbotten lyser med sin frånvaro. Det är en skandal att detta inte presenterats öppet för andra bussgodsaktörer och berörda beslutsfattare.
En snabb analys av konsekvenserna visar på allvarliga effekter för såväl Bussgods i Västerbotten som de företag i Norrbotten som nu lämnas åt sitt öde.
Hur har man tänkt lösa godstransporterna så att företag kan fortsätta verka i hela Norrbotten, men även i Västerbotten?
R10 består av åtta inlandskommuner i Västerbotten och två från Norrbotten. Vi ser med mycket stor oro på Region Norrbottens nedläggning av Bussgods i Norrbotten och vad det kommer att innebära för deras partner i Västerbotten inom såväl infrastruktur, godsleveranser som ekonomi.
Vi tio kommuner kräver en grundlig konsekvensanalys som på ett transparent och öppet sätt delges oss i denna mycket angelägna fråga.
Magnus Johansson (S), vice ordförande i kommunstyrelsen i Vilhelmina
Lilly Bäcklund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen i Lycksele
Britta Flinkfeldt (S), ordförande i kommunstyrelsen i Arjeplog