Region Västerbotten ska vara en attraktiv region. Det ska vara möjligt att bo även i de glest befolkade delarna av länet.
För att klara detta behövs en stark och effektiv regional utveckling med goda transportmöjligheter både till och inom länet.
Grunden för den regionala utvecklingen återfinner vi i den av Region Västerbotten beslutade regionala utvecklingsstrategin (RUS).
Västerbotten är ett intressant län för utveckling och nyetableringar av företag och organisationer. Batterifabriken Northvolt i Skellefteå, Komatsu Forest i Umeå, en av världens största tillverkare av skogsmaskiner, och Småföretagarnas arbetslöshetskassa (SMÅA) i Lycksele är några exempel.
Etableringar som kräver ett gediget arbete på alla nivåer och inte minst god infrastruktur. I flera fall har tillgången till flyg varit en av de avgörande faktorerna för att etableringen skulle bli av.
Om Västerbotten fortsatt ska stå sig starkt både nationellt och internationellt krävs att vi har en infrastruktur som gör det möjligt resa på ett smidigt och hållbart sätt.
Region Västerbotten arbetar med infrastruktur som byggandet av Norrbotniabanan, elektrifieringen av tvärbanan Hällnäs–Storuman (Västerbotniabanan), mitträcke längs hela E4 mellan Umeå och Skellefteå, bättre underhåll av inlandsvägarna, en ny färja mellan Umeå och Vasa samt bibehållna eller stärkta flygförbindelser mellan Västerbotten och nationella och internationella destinationer.
Den diskussion som förs av Vänsterpartiet och Miljöpartiet om flygskam är både märklig och verklighetsfrånvänd.
Allt detta är viktigt om vi ska lyckas locka turister till länet.
Flyget är en förutsättning för ett fungerande näringsliv i länet, precis på samma sätt som övriga uppräknade åtgärder.
Den diskussion som nu förs av Vänsterpartiet och Miljöpartiet om flygskam är både märklig och verklighetsfrånvänd och strider mot redan fattade politiska beslut. Det är till och med så att en del av de som nu skriker högst själva varit med och fattat beslut om den regionala utvecklingsplanen.
Har de glömt det, eller har man svårt att se konsekvenserna av fattade beslut?
Flyget behövs som en del av flera transportslag för att skapa möjligheter att bo och verka i norra Sverige.
Självklart ska vi påverka så att flygindustrin inser värdet av nya mer miljövänliga drivmedel. Vi ser hur flygets utsläpp minskar år från år.
Men den domedagsprofetia som nu florerar, och skapar dåliga samveten och flygskam, leder inte till den utveckling av Västerbotten som vi önskar – och som den beslutade regionala utvecklingsplanen en anger.
Låt oss i stället för att ropa högt, och ge de som flyger dåligt samvete, ta armkrok och hjälpas åt att utveckla hela Västerbotten och förbättra möjligheten att resa hållbart inom länet, nationellt och internationellt. Då utvecklar vi gemensamt Västerbotten, vilket är nödvändigt för att klara sjukvårdsuppdraget.
Hans-Inge Smetana, gruppledare för Kristdemokraterna i Region Västerbotten
Roland Sjögren (KD), ersättare i regionfullmäktige Region Västerbotten, kommunstyrelsens ordförande i Lycksele