Sverige är väldigt lite Södermalm

Debatt. Sverige är väldigt lite Södermalm, glesbygd och landsbygd. Sverige är små samhällen och lite större samhällen. Ofta med lång resväg mellan hem och jobb, till dagis, skola, släkt och vänner. Och tyvärr alltför ofta också till sjukhus. Bilen får vardagen att gå ihop så att hela Sverige kan leva, oavsett var man än bor i detta avlånga land.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Politik2019-05-24 16:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Inför riksdagsvalet 2014 sa den då blivande finansministern Magdalena Andersson (S) att hon tyckte att det var dyrt att tanka bilen och att hon inte såg något behov av att höja skatten.

Med facit i hand, fem år senare, kan vi konstatera att hon inte talade sanning. I dag kostar en liter bensin drygt 16 kronor, 60 procent av det priset utgörs av ren skatt.

Därför är i skrivande stund nästan 650 000 svenskar i uppror mot Magdalena Anderssons och regeringens drivmedelspolitik.

Sverige är stort. En bilresa från söder till norr sträcker sig över 200 mil. Om man reser lika långt åt andra hållet hamnar man i Rom.

I ett så vidsträckt land behövs bilen. Det förstår nog alla. I varje fall de som inte bor på Södermalm i Stockholm.

Men Sverige är inte bara Södermalm.

Sverige är faktiskt väldigt lite Södermalm.

Sverige är glesbygd och landsbygd. Sverige är små samhällen och lite större samhällen. Ofta med lång resväg mellan hem och jobb, till dagis, skola, släkt och vänner. Och tyvärr alltför ofta också till sjukhus. Bilen får vardagen att gå ihop så att hela Sverige kan leva, oavsett var man än bor i detta avlånga land.

Därför vill vi sverigedemokrater, som enda parti, förändra reduktionsplikten och avskaffa den automatiska uppräkningen av drivmedelsskatten. Det skulle innebära ett sänkt drivmedelspris med minst 70 öre per liter vid pump.

Men det är bara ett första steg. Vi vill på sikt se väsentligt lägre priser på mobilitet, vilket omfattar både skatt på drivmedel och reseavdrag. Vi vill även avskaffa det orättvisa bonus-malus-systemet som inneburit kraftigt höjd fordonsskatt för vanliga människor.

Låg- och medelinkomsttagare ska inte finansiera en i det närmaste religiös klimatpolitik som ställer stad mot landsbygd och välbärgade mot sämre bemedlade.

Trots att Kina planerar att bygga 1 600 kolkraftverk under de närmaste åren är den svenska regeringen övertygad om att Sverige ensamt kommer att rädda världen.

Hur då? Genom att straffbeskatta sin befolkning till bristningsgränsen. En befolkning som redan mer än väl betalar sina kostnader sett till infrastruktur och utsläpp.

En sådan klimatpanik, i kombination med symbolpolitisk hysteri, är inte bara dåliga egenskaper hos en politiker utan också illa för bilisternas plånböcker.

Därför är det inte svårt att sympatisera med de hundratusentals svenskar som är i uppror mot regeringens drivmedelspolitik. Det är vi också.

Jimmie Åkesson, partiledare för Sverigedemokraterna

Peter Lundgren (SD), Europaparlamentariker

Martin Kinnunen (SD), riksdagsledamot från Stockholms län, miljö- och klimatpolitisk talesperson