Den S-ledda feministiska regeringen minskar, med stöd av Centerpartiet och Liberalerna, kvinnors månadsinkomster och livsutrymme med högre skatt på bensin och diesel.
Gapet mellan landsbygd och stad ökar. Företag, yrken och arbetstider utanför kollektivtrafiken straffas.
Många kvinnor arbetar i offentlig sektor med arbetstider under dygnets alla timmar. De har långtifrån alltid möjlighet att använda sig av kollektivtrafik, om den ens existerar. Kvinnorna ska också hämta och lämna på förskolan och skjutsa barn till och från aktiviteter.
Att kunna investera i en miljöbil är inte alla förunnat. Samåkning, cykling, eller att åka kollektivt, är inte en möjlighet från Smygehuk i Skåne till Kiruna i Norrbotten.
Det talas varmt om en levande och livskraftig landsbygd. Samtidigt ger regeringens ökade drivmedelskostnader en straffbeskattning av dessa landsbygdens kvinnor. Månadsinkomsten äts upp av bensin- och dieselskatten och livsutrymme minskar.
Samtidigt står landet inför en gigantisk utmaning. Många kvinnor söker sig bort från offentlig sektor. Vem ska arbeta där i framtiden?
Det är inte dessa enskilda personer som är de stora miljöbovarna. Miljön och klimatet är globalt – inte svenskt.
Elisabeth Björnsdotter Rahm (M), riksdagsledamot Västerbottens län, ledamot Moderatkvinnornas styrelse
Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M), riksdagsledamot Skåne län, ledamot Moderatkvinnornas styrelse