Sluta skicka miljönotan till oss ute i landet

Debatt. Sverige ska ha en bra miljö- och klimatpolitik. Men den ska vägledas av forskning, mest miljönytta för varje satsad krona och hänsyn till att Sverige ser väldigt olika ut. Det måste helt enkelt bli ett slut på att miljösatsningarna sker i städer och att notan sedan skickas till oss alla ute i landet.

Nästan alla proffstyckare, regeringstjänstemän och statliga utredare bor i centrala Stockholm. De har alla en sak gemensamt. De åker tunnelbana, cyklar och går till och från jobbet.

Nästan alla proffstyckare, regeringstjänstemän och statliga utredare bor i centrala Stockholm. De har alla en sak gemensamt. De åker tunnelbana, cyklar och går till och från jobbet.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Politik2019-03-15 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Nästan alla proffstyckare, regeringstjänstemän och statliga utredare bor i centrala Stockholm. De har alla en sak gemensamt. De åker tunnelbana, cyklar och går till och från jobbet.

Jag och dottern satt i bilen och lyssnade på radion.

Det varnades för gräsbränder på flera håll i Sverige.

Först tittade vi ut på drygt en meter snö, och sedan på varandra.

Vi brast ut i skratt. Inte åt risken för gräsbränder utan det komiska i att Sverige rymmer så stora skillnader. Risken för gräsbränder kändes lite avlägset här hos oss.

Det finns något charmigt i de stora olikheterna Sverige kan bjuda på. Men under ytan finns det också något problematiskt.

Hälften av landets journalister bor i centrala Stockholm. Det är nästan alla journalister i all riksmedia. Nästan alla proffstyckare, regeringstjänstemän och statliga utredare bor också där.

De har alla en sak gemensamt. De åker tunnelbana, cyklar och går till och från jobbet.

Det är en ren straffbeskattning av landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen.

Deras världsbild är också utgångspunkten i det nationella samtalet. Problem och lösningar blir väldigt stockholmsfixerade.

När lagstiftning och ekonomisk politik bara ser storstad försvinner charmen och det blir problematiskt för oss som inte bor där. Den 15 april ska alla ha bytt till sommardäck, oavsett var i landet man bor. Jag har varit med om snöstorm i slutet av maj här hos oss.

När regeringen utreder kilometerskatten glömmer man bort att Norrmejerier får åka tio gånger så långt som exempelvis Skånemejerier för att hämta varje liter mjölk. En sådan skatt slår alltså tio gånger hårdare mot oss i Norrland jämfört med de som bor i Skåne.

S/MP-regeringen tänker höja bensin- och dieselskatten med två–tre kronor litern för att kunna sänka den för de som tjänar mer än 60 000 kronor i månaden. Jag tycker det är provocerande att höja skatten på bensin och diesel med flera kronor litern för att kunna sänka den för de två procent av befolkningen som tjänar mer än 60 000 i månaden.

Det är en ren straffbeskattning av landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen.

S/MP-regeringens alla straffskatter på avstånd har dessutom inte gett oss mindre utsläpp.

Klimatutsläppen i Sverige minskade under de åtta åren med en borgerlig regering. Men sedan Miljöpartiet kom in i regeringen har klimatutsläppen ökat igen. Att som S/MP-regeringen satsa skattepengar på elcyklar från Kina, elbilsbonus, som till största del hamnar i Norge, och jäklas med alla som bor utanför våra städer har alltså inte gett mindre klimatutsläpp.

FN:s klimatpanel IPCC pekar i stället på utbyggd kärnkraft som en viktig del av lösningen på klimatkrisen.

Sverige ska ha en bra miljö- och klimatpolitik. Men den ska vägledas av forskning, mest miljönytta för varje satsad krona och hänsyn till att Sverige ser väldigt olika ut.

Det måste helt enkelt bli ett slut på att miljösatsningarna sker i städer och att notan sedan skickas till oss alla ute i landet.

Edward Riedl (M), riksdagsledamot Västerbottens län