Skärp säkerheten på internetbankerna

Debatt. Det är bra att bankaffärer kan göras på distans. Men detta får inte ske på bekostnad av bankkundernas trygghet. Bankerna måste därför skärpa säkerheten så att bedrägerierna upphör.

Foto: Isabell Höjman/TT

Politik2019-04-09 16:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Har du blivit uppringd av en bedragare.

Förmåtts att logga in på din internetbank med e-legitimation, BankID eller bankdosa, och förlorat pengar. Då får du ofta stå för hela eller delar av förlusten själv.

Efter att ha lurat bankkunden att logga in ser bedragaren till att skaffa sig en e-legitimation i kundens namn. Med hjälp av den nya e-legitimationen länsar hen sedan bankkundens konton genom stora överföringar till ett flertal personer som kunden aldrig tidigare gjort överföringar till.

Medan bedrägeriet pågår kan lika stora överföringar göras som bankkunden normalt sett gör under ett par års tid.

När ett bankkonto länsas så här, med överföringar till ett flertal nya och okända mottagare, är det enligt den utredning som Villaägarna har låtit göra inte ett rimligt användningsmönster.

Bankerna klandrar ofta sina kunder för förlusten och menar att de borde ha upptäckt bedrägeriet/bedrägeriförsöket.

När bedragaren väl är inne på bankkontot kan hen i princip göra vad som helst med pengarna. Det saknas nämligen tillräckliga inre säkerhetslösningar i form av rimlighetsspärrar för riskfyllda transaktioner och ovanliga användningsmönster. Misstänkta transaktioner borde utlösa en manuell granskning av bankpersonal för att släppas igenom.

På så sätt kan misstänkta bedrägerier upptäckas och stoppas.

I och med att bankerna inte gjort tillräckligt åt den inre säkerheten, trots att de sedan mer än ett decennium tillbaka är medvetna om bedrägerierna, är det orimligt att bankkunderna ska behöva stå för de obehöriga transaktionerna i den utsträckning som de får göra det i dag.

Ju sämre rimlighetsspärrar och manuella kontroller av bankpersonal desto mer talar för att bankerna ska stå för de belopp som försvunnit vid bedrägerierna.

Det är bra att bankaffärer kan göras på distans. Men detta får inte ske på bekostnad av bankkundernas trygghet.

Bankerna måste därför skärpa säkerheten så att bedrägerierna upphör.

Ulf Stenberg, chefsjurist Villaägarnas riksförbund