Så kan utsläppen från länets lastbilar minska

Debatt. Fungerande transporter är nödvändiga. Men utsläppen behöver minska snabbt. För att lyckas måste användningen av biodrivmedel öka. En mycket viktig roll spelar de höginblandade drivmedel som till största del består av förnybart innehåll.

Foto: Fredrik Persson/TT

Politik2019-05-25 16:24
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Utsläppen från Västerbottens lastbilar ökade förra året, när de måste minska.

För att vända trenden har Sveriges EU-parlamentariker en nyckelroll.

Mellan 2010 och 2016 minskade utsläppen från svenska lastbilar kontinuerligt, men både 2017 och 2018 ökade de. Bara i Västerbotten ökade utsläppen i fjol med 2,5 procent, trots att lastbilarna körde 1,9 procent färre mil. Orsaken till utsläppsökningen är att flera åkerier har gått tillbaka till fossil diesel.

Fungerande transporter är nödvändiga. Men utsläppen behöver minska snabbt.

För att lyckas måste användningen av biodrivmedel öka. En mycket viktig roll spelar de höginblandade drivmedel som till största del består av förnybart innehåll.

På söndag, den 26 maj, är det EU-val.

Parlamentarikerna får stora möjligheter att fatta beslut som gör att utsläppen från den tunga trafiken kan minska. Vi ser tre åtgärder som extra viktiga.

- Inkludera en större andel grödebaserade biodrivmedel

Det finns en stor potential att öka produktionen av grödebaserade drivmedel i Europa utan att konkurrera med livsmedelsproduktionen. Bara i Sverige odlade vi för 100 år sedan 50 procent mer åkermark än vad vi gör i dag.

- Gör det billigare att tanka förnybart

Tack vare ett undantag från EU:s regler har Sverige i dag rätt att ge rena och höginblandade biodrivmedel skattelättnader. Men det gäller bara till och med 2020. Vad som händer därefter är oklart. Avskrivningstiden för en ny, klimatsmart lastbil är cirka åtta år. För att öka investeringsviljan behöver branschen förutsägbara regler från EU till åtminstone 2030.

- Fortsätt hantera höginblandade biodrivmedel utanför reduktionsplikten

Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utreda om höginblandade biodrivmedel, som ED95, bör omfattas av reduktionsplikten. Höginblandning behövs för att nå målet om helt förnybara transporter. Men dessa bränslen skulle i dagsläget få det svårt på marknaden om de inkluderas i reduktionsplikten.

Vi uppmanar de EU-parlamentariker som tar plats i Bryssel att arbeta för att de här tre åtgärderna genomförs.

Det skulle bidra till att utsläppen från Västerbottens lastbilar minskar och att Sverige får en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert Sekab