För svenskarna är staten en pålitlig vän

Svenskarna har störst förtroende för Systembolaget visar Medieakademiens senaste förtroendebarometer.

Svenskarna har störst förtroende för Systembolaget visar Medieakademiens senaste förtroendebarometer.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Politik2019-03-23 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Svenskarna har störst förtroende för Systembolaget visar Medieakademiens senaste förtroendebarometer.

Svenskarna litar på sitt Systembolag. Mutskandalen i början av 2000-talet är glömd och nu har svenskarna, jämfört med andra samhällsinstitutioner, störst förtroende för "bolaget".

Minst förtroende har svenskarna för mikrobloggen Twitter.

Det visar Medieakademiens förtroendebarometer som publicerades den här veckan. En årlig mätning av svenskarnas förtroende för olika institutioner, politiska partier, massmedier och företag.

Och det är tydligt att vi svenskar är ett folk med starkt förtroende för stat och myndigheter. Förutom Systembolaget ligger också Polisen, Skatteverket och Domstolarna i topp.

Att en befolkning har ett sådant grundmurat förtroende för staten torde vara unikt jämfört med många andra delar av världen. Något som också bekräftas av Transparency Internationals årliga mätningar av ländernas upplevda korruption. En rankning där Sverige, tillsammans med Singapore, Schweiz och Finland, hamnade på en tredjeplats i den senaste undersökningen.

Bland medierna har Sveriges Radio och Sveriges Television allra högst förtroende. Topplaceringar som de har prenumererat på under flera år.

Att en befolkning har ett sådant grundmurat förtroende för staten torde vara unikt.

Men det som gläder mig mest är att svenskarnas förtroende för lokala tidningar ökar. I den senaste mätningen säger 47 procent av de tillfrågade att de har stort förtroende för lokala tidningar. Det betyder att förtroendet för lokala tidningar är högre än det är för rikstidningarna.

Att en så stor del av svenskarna har stort förtroende för lokaltidningarna visar återigen vilken viktig roll den lokala bevakningen spelar. Att det finns en tidning som skildrar den egna orten stärker både självkänslan hos innevånarna, likväl som demokratin.

Det är något som vi på Norran ständigt jobbar med.

Att människor känner förtroende för oss är nämligen både en redaktionell och en kommersiell styrka. Förtroendet innebär att människor litar på det vi skriver, men det betyder också att företag vill annonsera hos oss vilket ger intäkter som finansierar den viktiga journalistiken.

En annan intressant sak i årets mätning är människors uppfattning om vilka grupper som har det största inflytandet på den svenska samhällsdebatten.

I topp hamnar journalister, som 75 procent av de tillfrågade tycker har allra störst inflytande. Dessa följs av politiker, företrädare för näringslivet och forskare.

En viktig påminnelse för oss som jobbar med detta är att människor faktiskt litar på och fattar beslut utifrån det vi säger. Något som ställer höga krav på kvalitetssäkring och ett trovärdigt system för rättelser när det ibland trots allt blir fel.