Vilda västern inte så vild längre

Krönika. Under lång tid valde kommissionen att inte ingripa, trots att det var tydligt vad som hände inom branschen. Det var fritt fram för oseriösa företag att sälja transporttjänster till priser som knappt täckte kostnaden för bensinen.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Not Found2018-03-12 06:56
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Social dumpning var en het fråga i EU-valet 2014.

Men när jag som ny ledamot i Europaparlamentets transportutskott i september samma år vände mig till EU-kommissionens tjänstepersoner fick jag till svar: ”Enligt EU-kommissionen förekommer det ingen social dumpning inom transportbranschen.”

Det stod omedelbart klart att det skulle bli en uppförsbacke att röja upp i den vilda västern som redan då rådde inom transportsektorn. Det var också tydligt att den avgående kommissionen, med José Manuel Barroso i spetsen, hade misskött sitt uppdrag.

Ett nyliberalt marknadsmisslyckande som kom att stå vägtransportsektorn dyrt.

Under lång tid valde kommissionen att inte ingripa, trots att det var tydligt vad som hände inom branschen. Det var fritt fram för oseriösa företag att sälja transporttjänster till priser som knappt täckte kostnaden för bensinen.

Samtidigt utnyttjades människor, med slavliknande kontrakt som chaufförer och tvingades arbeta under vidriga förhållanden. Och allt eftersom åren gick vande sig företagen vid att de utan repressalier kunde kringgå de regler som gäller för transporter på den nationella marknaden.

I stället för att ingripa valde EU-kommissionen att lita till marknadskrafterna: ”Marknaden löser problem”, var det allmänna fältropet.

Det är viktigt åstadkomma en balans även vad gäller transporter.

Med en borgerlig regering i Sverige, som hade samma nyliberala inställning, gjordes inte heller några försök att få stopp på galenskapen här hemma.

Men nu är det nog.

Den nuvarande EU-kommissionen lade förra våren fram förslag som ska skapa ordning och reda inom vägtransportsektorn. Förslag som just nu behandlas i Europaparlamentet och där jag är ansvarig förhandlare.

Men detta är bara ett första steg. Jag vill skärpa förslagen betydligt och ser fram emot tuffa förhandlingar under våren.

Som alltid när det kommer till EU är det viktigt att påminna sig om att vi har skapat en union som bygger på en gemensam inre marknad för handel med varor och tjänster, men där vi samtidigt har bestämt att varje medlemsland har rätt att bestämma över sina egna arbetsmarknadsregler.

Detta gäller även inom transportsektorn. Därför är det viktigt att vi lyckas åstadkomma en balans även vad gäller transporter.

Alla transportföretag som ägnar sig åt internationella vägtransporter måste ha enkla och tydliga regler att följa, och dessutom regler som är enkla att kontrollera.

Men när det kommer till nationella vägtransporter, inom ett och samma land, är det en helt annan marknad. Där det är varje lands eget regelverk som gäller.

Nu är det dags att vi klargör detta och en gång för alla ser till att transporterna i EU fungerar och att den sociala dumpningen försvinner.

Jens Nilsson, socialdemokratisk Europaparlamentariker