Nya Moderaterna är mycket stolta över den svenska förskolan, men vi vet att det finns utmaningar kvar. Kvaliteten brister i vissa förskolor enligt forskning. För att motverka detta föreslår vi att förskolan får ett förtydligat uppdrag att stötta språkutvecklingen, fokusera på språkutveckling vid övergång till förskoleklassen samt stärka forskningen kring förskolan.
Den kraftiga expansionen de senaste 20 åren har på vissa förskolor fått negativa resultat för förskolans förutsättningar att bedriva en god pedagogisk verksamhet. Enligt Skolinspektionen har förskolan en del utvecklingsområden. Bland annat om ökat fokus på lärandeuppdraget samt personalens förhållningssätt och kunskap.
Enligt PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study, en internationell studie av läsförmågan hos elever i årskurs fyra) har Sverige fått svagare resultat. Många gånger spelar den socioekonomiska bakgrunden en alltför stor betydelse för skolresultaten. Därför föreslår vi att alla barn ska ha god tillgång till det svenska språket. Barn med bristande kunskaper i svenska måste ges ett effektivt stöd redan i förskolan. Därför bör förskolans uppdrag att stötta barns språkutveckling förtydligas och skärpas så likvärdigheten ökar inom hela skolsystemet.
I dag finns vissa krav på utformningen av överlämningar från förskolan till förskoleklass. I regleringen av detta föreslår vi att förskolläraren gör en kort välgrundad bedömning av det enskilda barnets språkliga förutsättningar. Nu vill vi stärka likvärdigheten och se till att alla förskolor gör dessa bedömningar.
I det skolforskningsinstitut som alliansregeringen nu ska inrätta måste även fokus finnas på förskolans pedagogik. All pedagogik ska vila på vetenskaplig grund. Forskningen kring metoder som stärker barns språkutveckling måste förstärkas. Nära samverkan med lärare och huvudmän är en förutsättning för att denna forskning ska vara framgångsrik.
Vi vill förtydliga och främja lärandeuppdraget med ökat fokus på språk i förskolan. Med tidiga insatser kan man stimulera barnens språkutveckling enligt forskningen. Språket lägger grunden för både det sociala samspelet och för framtida arbetsliv. Därför måste språkutvecklingen ges särskild prioritet i hela skolsystemet med början i förskolan.
Camilla Waltersson Grönvall(M) riksdagsledamot för Västra Götaland, ledamot i utbildningsutskottet och ansvarig för förskola
Elisabeth Björnsdotter Rahm(M) riksdagsledamot för Västerbottens län