Veckorna innan riksdagsvalet 2010 deklarerade allianspartiernas riksdagskandidater från Västerbotten att de kommer att verka för att Norrbotniabanan ska byggas. Några av dem gick så långt som att lova att bygget skulle påbörjas under mandatperioden.
Nu har det gått tre år; och vi har facit. Vi kan konstatera att alliansen inte påbörjat bygget och heller inte har någon plan för att göra det. Alliansens riksdagsledamöter från länet har i riksdagen, i stället för att stödja byggandet av banan, röstat mot varje motion om att Norrbotniabanan ska påbörjas. Att i media lova medborgarna en satsning, men göra det motsatta i riksdagen, är inget annat än att föra väljarna bakom ljuset.
Det finns flera skäl till att sätta igång med byggandet av Norrbotniabanan. Satsningen kommer att gynna klimatet eftersom mycket av såväl gods- som persontrafiken kommer att gå från bil, buss och lastbil till tåg, med minskade koldioxidutsläpp som effekt. Norrbotniabanan kommer dessutom att bidra till bekvämare, snabbare och billigare transporter. Transportkostnaderna skulle minska med 30 procent och restiderna halveras.
En satsning på Norrbotniabanan skulle också bidra till bättre regional utveckling. I regeringens rapport om arbetspendling i Norr- och Västerbotten skriver författarna följande: ”För att åstadkomma en större strukturomvandling, med betydande pendlingsflöden över större avstånd, är justeringar i vägsystemet antagligen inte tillräckligt. Ett utbyggt järnvägssystem skulle kunna erbjuda detta. Det skulle kunna innebära regionförstoring och är en förutsättning för att kvinnor och män ska få tillgång till framför allt en bredare arbetsmarknad, utbildning och service, samtidigt som företagen säkrar sin kompetensförsörjning.” Detta visar betydelsen av en kustjärnväg.
För industrierna blir det lättare och billigare att transportera sina produkter, vilket ökar konkurrenskraften och därmed kan bidra till Sveriges utveckling. Dessutom kan byggandet av Norrbotniabanan medföra många arbetstillfällen under lång tid, vilket är av stora betydelse för människors försörjningsmöjligheter.
I 2010 års nationella transportplan fanns cirka 70 investeringsprojekt i Sverige. Av dessa hade 20 en anläggningskostnad på över en miljard kronor; men bara sex var lönsamma; bland annat Norrbotniabanan. Det placerar Norrbotniabanan bland de lönsammaste, stora järnvägssatsningarna i Sverige.
Det är beklagligt att Norrbotniabanan inte prioriteras av den borgerliga regeringen. Regeringen envisas med att näringslivet och regionerna måste betala en del av kostnaderna. Men med den logiken skulle Sverige aldrig ha utvecklats till det land som det är i dag eftersom många av järnvägsdragningarna har finansierats genom statliga investeringar.
Vi Miljöpartiet reserverar nu pengar i vår budget för att Norrbottniabanan, som en av två större strategiska satsningar, ska kunna påbörjas 2016. Med anledning av detta kommer jag under veckan att lämna in en motion till riksdagen.
Jabar Amin(MP) riksdagsledamot för Västerbottens län