I dag saknar Tvärbanan elektrifiering mellan Hällnäs i Vindelns kommun och Storuman.
Det innebär att sträckan trafikeras med dieseltåg, många gånger hela vägen till och från Umeå.
Dessa dieseltåg blir ett hinder för övrig trafik när de kommer ut på stambanan. Dieseltågen är inte anpassade för det tempo man kan hålla med modern eldriven tågtrafik. Detta påverkar därför både arbetspendling och godstransporter negativt i vår region.
Dieseltågens teknik är föråldrad och kräver kostsamma särlösningar för att kunna leva upp till dagens krav. Det är både ekonomiskt kostsamt och miljömässigt ohållbart att fortsätta driva trafik med dieseltåg längs Tvärbanan. Med dieseltåg kan man helt enkelt inte utnyttja Tvärbanans fulla potential.
Företagarna i Lycksele, Umeå, Vännäs, Storuman och Vindeln vill därför se Tvärbanan elektrifieras.
Vi vill kunna utnyttja banans hela potential – både för person- och godstransporter.
Utifrån dessa motiv måste målet vara att elektrifiera hela sträckan mellan Hällnäs och Storuman för att uppnå full systemeffekt. Av kostnadsmässiga och strategiska skäl, kopplat till Trafikverkets budgethantering, bör elektrifieringsprojektet delas upp i två tydliga paket.
Steg ett är att elektrifiera sträckan mellan Hällnäs och Lycksele för att på så sätt säkra och utveckla arbetspendling och övrig persontrafik på sträckan Lycksele–Umeå.
Steg två är att elektrifiera sträckan mellan Lycksele och Storuman för att kunna ta tillvara de tillväxtmöjligheter som besöksnäringens utveckling bidrar till i regionen Mo i Rana/Storuman. Med en tillkommande internationell flygplats i Mo i Rana skapas stora möjligheter för en stark norsk-svensk turismnod på norra halvklotet.
Detta stärker i sin tur behovet av en fungerande och effektiv persontrafik mellan Storuman och Lycksele där Lycksele har möjlighet att utvecklas till ett tydligt besöksnäringscentrum och en viktig transfernod för besökare som vill vidare till besöksmål i inlandet och i fjällvärlden.
Dessutom talar Stenseleterminalens behov av fungerande, smidiga och kostnadseffektiva godstransporter för en elektrifiering av sträckan Lycksele–Storuman.
Den stora samhällsekonomiska investeringen som redan gjorts i och med etableringen av Stenseleterminalen menar vi är skäl nog för att fortsätta bygga förutsättningar för goda affärer och fler kunder som ser möjligheten att utnyttja Stenseleterminalen för godstransporter.
Eldriven tågtrafik är billigare och enklare än dieseldriven och skapar en systemeffekt tillsammans med det övriga järnvägsnätet. Eldriven tågtrafik är snällare mot miljön, ökar kapaciteten, kan framföras i högre hastigheter och sänker transportkostnaderna.
Eldriven tågtrafik ger snabbare persontransporter och bättre möjligheter till regional pendling. Det ger oss bättre och snabbare kommunikationer.
Tillsammans stärker det våra möjligheter till kompetensförsörjning, och därmed utveckling av enskilda företag och näringar, som i sin tur möjliggör en regionförstoring.
Eldriven tågtrafik på hela Tvärbanan öppnar för nya transportlösningar och stärker det befintliga näringslivets vilja att investera i sin verksamhet.
Calle Franklin