Miljöpartiet var i förhandlingarna inför den nationella planen 2004–2015 pådrivande för att anslå pengar till projekteringen av en ny kustjärnväg mellan Umeå och Luleå. Det resulterade i ett omfattande arbete, där det nu finns färdiga järnvägsutredningar med beslut om korridorer för hela sträckan.
Vi vet att projektet skulle få stor betydelse för arbetspendling, godstransporter och för utveckling av näringslivet i de två nordligaste länen. Projektet är också nämnt i EU-kommissionens förslag till stomnät i det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T). Det är därför angeläget att byggandet av banan inleds så snart som möjligt.
Investeringarna i norra Sverige har stor betydelse för hela Sveriges tillväxt. Av den totala nettoexporten 2010, drog skogsindustrin in 97 miljarder kronor till Sverige, exporten av mineralvaror 28 miljarder. Detta kan jämföras med hela verkstadsindustrins 59 miljarder kronor.
Näringarna är mycket transportintensiva. Brister i övre Norrlands transportkapacitet hämmar utvecklingen i denna landsända, men även den ekonomiska utvecklingen i hela Sverige. Stambanan är i dag överbelastad. Om järnvägen ska vara en del av näringslivets utveckling i övre Norrland måste kapaciteten höjas. Klokt är då att göra det där människor bor så att vi kan få en fungerande persontrafik på köpet.
”Norrland är så glest befolkat”, brukar argumentet mot Norrbotniabanan vara. Men faktum är att längs stråket Umeå–Luleå bor cirka 1 117 invånare/bankilometer. Detta kan jämföras med södra stambanans stråk Linköping–Lund med 1 262 invånare/bankilometer. Ingen avgörande skillnad kan man tycka. Med en modern och effektiv järnväg skulle arbetsmarknadsregionen längs norrlandskusten bli större och möjligheterna till studier bättre. Vi skulle få ett mera effektivt samhällsliv.
För Miljöpartiet är det viktigt att staten tar ansvar för ett effektivt och miljömässigt acceptabelt transportsystem. Järnvägen är en grundläggande infrastruktur i systemet. Den kan inte en ansvarsfull regering komma undan ansvaret för.
Miljöpartiet har i årets budgetmotion reserverat investeringsmedel för att starta bygget av Norrbotniabanan 2016, med en första etapp mellan Umeå och Skellefteå. 2016 är enligt Trafikverket det år projektet kan komma igång om rätta beslut fattas. Vi i Miljöpartiet är beredda att ta de besluten och välkomnar andra partier att komma med på tåget.
Maalin Wikströmgruppledare Miljöpartiet de gröna i Skellefteå
Hans Brettschneiderkommunfullmäktigeledamot Miljöpartiet de gröna i Skellefteå
Rune Wästerbyspråkrör Miljöpartiet de gröna i Skellefteå