Skolan står inför många svåra utmaningar, vi måste ta tillvara de goda exemplen. Den senaste tidens skoldebatt har pekat på en rad brister inom skolan – ett läraryrke i fritt fall, skolreformer utan forskningsförankring och sjunkande skolresultat. Det är lätt att glömma bort att bakom den dystra statistiken finns det goda exempel på lärare som verkligen gör skillnad för sina elever. Därför efterlyser Sydsvenska Handelskammaren nu Sveriges bästa lärare.
Vägen ur den pågående skolkrisen börjar med goda exempel. Det behövs bra skolor för att dagens unga ska kunna få jobb, för att företagen ska kunna rekrytera rätt kompetens och inte minst för att nya idéer ska leda till nya företag. Men bra skolor kräver bra lärare. Därför är lärarna avgörande för Sveriges framtida konkurrenskraft.
För att få bra lärare behövs det bra lärarjobb. Det handlar om både status, lön och arbetsuppgifter. I skoldebatten dras alla lärare alltför ofta över en kam. Den negativa statistiken ger en viktig överblick, men den fokuserar också debatten på vad som är dåligt. Ett viktigt steg för att förbättra skolan är att identifiera och belöna de bästa lärarna.
Hur hittar man de bästa lärarna? Fråga eleverna. Skolforskningen kan ge en klar bild av hur läraryrket borde utformas och vad som bör förväntas av lärare som grupp, men i klassrummet är elevernas åsikt minst lika viktig. En bra lärare är inte bara bra på pappret utan har också förmågan att entusiasmera och engagera eleverna under lektionerna. Den egenskap som lyfts fram genomgående i nomineringarna år efter år är förmågan att få eleverna att känna att ingen uppgift är omöjlig. Sådana talanger till lärare behövs i varje skola.
Handelskammaren har i fyra år med hjälp av skolelever i Sydsverige utsett årets lärare. Nu är det dags för nästa steg: att hitta Sveriges bästa lärare. Elever runt om i landet inbjuds att nominera lärare som de tycker har vad som krävs – förmågan och viljan att lära ut. Vinnaren utses sedan av en särskilt tillsatt jury.
Sveriges bästa lärare utses vid Handelskammarens årsmöte 30 maj. Vinnaren får en symbolisk prissumma på 10 000 kronor. Det motsvarar den månatliga lönehöjning som alla bra lärare borde få för att höja yrkets attraktivitet. Syftet med priset är inte bara att belöna den enskilde läraren, utan även uppmärksamma andra inom skolsystemet om att det finns förebilder att inspireras av, ta efter och arbeta med. Vinnaren utgör en viktig kompetensresurs för sin egen och andra skolor.
Per Trydingph.d i lärande
Lisa Jedlidprojektledare för Sveriges bästa lärare