Varför stoppar alliansen Norrbotniabanan?

Vi har en regering som hellre satsar på bilvägsinvesteringar i storstadsområdena.

Not Found2013-03-04 20:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

ett Sverige där jobb försvinner från landsbygden på grund av en alliansregering som inte lyckas få hela Sverige att leva, och där utsläppen av klimatgaser fortsätter att öka inom transportsektorn, är Norrbotniabanan en avgörande satsning. Tyvärr fortsätter regeringen att blockera de investeringar som är nödvändiga.

Utsläppen från transportsektorn ökar fortfarande, till skillnad från många andra sektorer. Detta beror främst på att alliansen inte lyckats hitta ordentliga styrmedel för att stimulera framväxten av förnybara drivmedel, det ökade bilåkandet och utsläppen från den tunga trafiken.

Samtidigt ser vi att jobben på landsbygden hotas, lokala arbetsförmedlingar stänger och industrin går på knäna i den ekonomiska krisen. En av lösningarna för att slå alla dessa flugor i en smäll är att bygga Norrbotniabanan. Godstransporterna skulle få tidsvinster på flera timmar och det skulle även vara möjligt att lasta mer på varje tåg.

Många av industrierna i norra Sverige ligger vid kusten och står för huvuddelen av godsexporten. Man räknar med att kunna öka godstransporterna med 40 procent om Norrbotniabanan byggs. Persontrafiken bedöms därtill få en gynnsam utveckling eftersom majoriteten av befolkningen bor vid kusten och det är där som nyttan av persontrafik är som störst.

Sammantaget gör detta att Norrbotniabanan skulle gynna industri och jobb och samtidigt minska behoven av andra transportslag. Dessvärre har vi en regering som hellre satsar resurser på omotiverade bilvägsinvesteringar i storstadsområdena än att verka för att få hela landet att leva. Finansminister Anders Borg (M) har bland annat sagt att investeringar i bilvägar är fem gånger viktigare än investeringar i järnvägar.

Nu sätter regeringen återigen käppar i hjulen för Norrbotniabanan. De har precis avböjt att ge stöd för en EU-ansökan som skickats in av Norrbotniabanan AB. I ansökan har projektledningen äskat om EU-medel för att kunna påbörja planeringen av Norrbotniabanans första del, tio kilometer från Umeå godsbangård och norrut. För att kunna skicka iväg ansökan till EU krävs bara en underskrift från regeringen, en underskrift som inte innebär några som helst kostnader för statskassan.

Alliansens motstånd mot investeringar i järnvägar är märklig, speciellt när det är en så uppenbart samhällsekonomisk gynnsam investering som i fallet med Norrbotniabanan. Motståndet är farligt – både för klimatet och för jobben på landsbygden.

Lorentz Tovatt

språkrör Grön Ungdom