Varför inte se sanningen?

Låt oss se satsningar på infrastruktur som en angelägenhet för hela länet.

Not Found2013-12-03 05:09
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på regionfullmäktigeledamöterna Daniel Öhgrens (C) och Håkan Lindhs (FP) replik ” Det dribblas med siffrorna” publicerad i Norran och på norran.se torsdagen den 28 november 2013.

Jag kan bara hålla med de båda regionfullmäktigeledamöterna Daniel Öhgren (C) och Håkan Lindh (FP) om att vi har lite olika syn på vad som ska räknas till Umeå, men jag tror att jag kan gå i god för att de båda är ganska ensamma om att räkna Storuman som tillhörigt till Umeå.

Vill bara påpeka att det är dubbelt så långt mellan Storuman och Umeå som det är mellan Skellefteå och Umeå.

Sedan har replikanterna fel när de påstår att flygstödet till Skellefteå Airport är destinerat från staten. Det är det inte. Flygstödet på 41,6 miljoner kronor är en förstärkning till länstransportplanen som fritt kan användas till drift för ickestatliga flygplatser – eller till andra valfria åtgärder, såsom investeringar i det regionala trafiksystemet.

Region Västerbottens styrelse valde enhälligt att lägga hela den summan som en satsning på Skellefteå Airport med motiveringen att det är länets enda flygplats med reguljär trafik utan statligt anslag. Jag vill också förtydliga att hela länstransportplanen är en regional fördelning av statliga medel som Region Västerbotten ansvarat för sedan 2009.

Region Västerbotten har även samfällt uttalat stöd för Norrbotniabanan som en satsning för hela länet, trots att den i en av delarna kommer att gå mellan Umeå och Skellefteå, något som enligt Daniel Öhgrens och Håkan Lindhs logik om tvärbanan skulle räknas som en Umeåsatsning.

Låt oss fortsätta se satsningar på infrastruktur som en angelägenhet för hela länet och låt oss titta långsiktigt. Skellefteå är vinnare i det långa loppet, men kanske inte om man ser på en så kort tidsperiod som fyra år. I det här sammanhanget kan man också påminna om föregående fyraårsperiod, då fick Skellefteå mer och större satsningar än Umeå som har nära dubbelt så många invånare som Skellefteå.

Rättvisan är svår, och satsningar genom länstransportplanen ska inte fördelas efter antal invånare, den ska fördelas efter var behoven är som störst och där de bidrar till mest nytta för Västerbotten.

Erik Bergkvist(S) regionråd Region Västerbotten

Läs mer om