Upphandling utan uppföljning

Det saknas både tid och resurser för uppföljning av den upphandlade verksamheten.

Not Found2013-03-03 11:23
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I början av mars presenterar Upphandlingsutredningen sitt betänkande. Utredningen är välkommen. Mycket kan förbättras både vad gäller upphandlarnas arbetsvillkor och kommunernas kunskaper om den upphandlade verksamheten. Det visar en ny undersökning från Vision, som också presenterar fem förslag på åtgärder.

Sveriges kommuner köper varje år varor och tjänster för mellan 600 och 800 miljarder kronor. Trots det saknas både tid och resurser för uppföljning och utvärdering av den upphandlade verksamheten – som har grundläggande funktioner i välfärdssamhället. Det handlar om till exempel förskolor, äldreboenden och behandlingshem.

I Visions undersökning svarar de upphandlingsansvariga att det ofta saknas utrymme för uppföljning, att den politiska ledningen inte prioriterar upphandlingsfrågorna och att de inte har de förutsättningar som behövs för att göra ett bra jobb.

Under Upphandlingsdagarna som nyligen hölls i Nacka stod det klart att resultatet i Visions undersökning stämmer väl överens med den bild som Upphandlingsutredningen kommer att ge när den presenterar sitt betänkande för regeringen i mars.

Av flera skäl måste nu upphandlingsfrågor få en viktigare roll. Rätt använd är nämligen upphandlingsfunktionen ett strategiskt verktyg för såväl bättre ekonomi som högre kvalitet. Genom att ställa etiska och sociala krav kan upphandlingar även bidra till schyssta villkor och bättre miljö. I bland annat Trollhättan, Göteborg och Malmö finns goda exempel på detta.

Därför föreslår Vision fem åtgärdspunkter: - Höj kompetensen kring upphandling och inköp hos såväl ansvariga politiker som hos tjänstemän.

- Betrakta upphandlingsfunktionen som en strategisk ledningsfråga och ta fram en tydlig strategi/policy för upphandlingsarbetet.

- Avsätt mer tid och resurser för uppföljning.

- Utveckla arbetet med att definiera tydliga kvalitetskrav, särskilt inom vård och omsorg.

- Flytta fram positionerna vad gäller etiska, miljömässiga och sociala krav vid upphandlingar.

Det är dags att ge upphandlarna de rätta förutsättningarna för att utföra sitt jobb.

Katarina Holmqvist

ledamot förbundsstyrelsen Vision

Annika Strandhäll

förbundsordförande Vision