Regeringen förlorade omröstningen i riksdagen om upphandlingsreglerna.
Trots det vill man inte acceptera riksdagens demokratiskt fattade beslut.
Därför gör regeringen nu en ny framstöt med de kritiserade arbetsrättsliga kraven.
Den nya nu gällande lagstiftningen ger redan goda möjligheter att ställa olika arbetsrättsliga krav om den upphandlande myndigheten så önskar. Men utan att i detalj beskriva vilka, som både TCO och LO har krävt av regeringen.
Anledningen till att regeringen nu återkommer i frågan är officiellt att man menar att Sverige inte uppfyllt EU:s upphandlingsdirektiv eftersom det tvingande kravet måste finnas med i den nationella lagen.
Vi delar inte den bedömningen.
Inga andra EU-länder har infört sådana krav i sina lagar.
Se till exempel på Danmark, som har en arbetsmarknadsmodell mycket lik vår svenska. Där har inte några tvingande arbetsrättsliga villkor införts i den upphandlingslagstiftning som trädde i kraft redan för ett år sedan. Varför ska den svenska tolkningen av lagstiftningen avvika från övriga EU-länders?
Tvingande krav kommer att försämra möjligheten för små företag att delta i offentliga upphandlingar. Enligt samma logik påverkar det givetvis kommuners och landstings möjligheter att inkludera regionala och lokala företag, oftast små, i upphandlingsprocessen.
I praktiken kan det innebära att det blir svårare att upphandla snöröjning eller morötter till skolmaten från lokala företag som av olika skäl inte vill ha kollektivavtal. Det finns exempelvis gott om familjeföretag som inte ser behovet av kollektivavtal eftersom man ännu inte har några anställda.
För att förstå regeringens och de fackliga centralorganisationernas starka ambitioner att koppla samman regler klippta ur kollektivavtal med regelverket om offentlig upphandling får man backa till regeringens presentation av förlaget.
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) sida vid sida med Byggnads ordförande Johan Lindholm talade om krav på kollektivavtal i upphandlingar – om ordning och reda.
Det är inget fel att hävda ett fackligt egenintresse.
Men det är inte rätt att överföra det till svensk lag.
Vi gillar också kollektivavtal och att medarbetare organiserar sig. Men det motiverar inte att alla företag i praktiken ska tvingas in i ett kollektivavtal om man vill delta i en offentlig upphandling – dessutom på ett krångligt, otydligt och komplicerat sätt.
Tvingande krav kommer att försämra möjligheten för små företag att delta i offentliga upphandlingar. De tvingande kraven kommer att skapa fler problem för upphandlande myndigheter än det är tänkt att lösa, och det kommer förändra den svenska modellen när vi lämnar till myndigheter att tolka våra avtal.
Det är dags att gå vidare och lägga tid och kraft på goda upphandlingar som gynnar medborgare, företag och medarbetare.
Ulf Lindberg