Mobiltäckningen har blivit ett hett debattämne. Medierna bygger ”skämskartor” där folk rapporterar in var det inte går att ringa. Post- och telestyrelsen (PTS) har på senare tid diskuterat situationen med länsstyrelser, kommuner och riksdagsledamöter. Debatten är bra – den leder till att problemen kommer upp på bordet.
Det finns två bilder av täckningen – och båda är sanna. Den ena visar att Sverige har bra täckning och ligger långt framme.
Den andra bilden är den som konsumenter ger av att det på många ställen fungerar dåligt att ringa och surfa. För dem är det en klen tröst att höra att vi ligger i framkant.
Varför ser det då ut så här? Vi förväntar oss mer av mobilanvändningen i dag än för bara fem år sedan. De vita fläckar som finns blir ett större problem, när vi är vana vid att kunna ringa och surfa ”överallt”. Vi förväntar oss att kunna ringa även där man aldrig har kunnat använda tjänsterna.
Det finns geografiska förhållanden, exempelvis berg och dalar, som hindrar signalerna lokalt. Tjocka väggar påverkar täckningen inomhus.
När många vill surfa samtidigt räcker inte alltid kapaciteten.
Dessutom är de smarta mobilerna inte är så smarta när det gäller mottagningen. Telefonernas mottagning är sämre trots att näten har samma täckning som tidigare.
Jag är naturligtvis inte nöjd när mobiltelefonin fungerar dåligt. Vi står på konsumentens sida. Men jag vill betona att det är telebolagen som ansvarar för att tjänsterna fungerar och för att skapa rimliga förväntningar hos kunderna. Den rollen kan och ska inte en myndighet ta.
Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för konkurrerande telebolag som bygger nät utifrån efterfrågan. Vi ställer täckningskrav där det är lämpligt att bygga yttäckning, för att på så sätt driva utbyggnaden längre än till områden med stort kundunderlag. Men vad gör PTS när de två bilderna krockar – när nya nät byggs och täckningskraven är uppfyllda, men tjänsterna inte fungerar som förväntat?
· Vi gör frekvenser tillgängliga så att nya nät kan byggas ut.
· Vi tar fram information om vad man själv kan göra för att få bättre täckning.
· Vi ställer krav på telebolagen att tydligare beskriva vad konsumenterna köper och vad de kan förvänta sig.
· Vi inleder en nationell dialog i vår med bland annat telebolagen för att diskutera frågan.
· Vi tar en aktiv roll i den arbetsgrupp om hinder för mobilnätsutbyggnad som regeringens Bredbandsforum startar i vår.
Det är bra att konsumenter kräver mycket och att vi efterfrågar nya tjänster och modern teknik. Telebolagen har ett stort ansvar för att kunderna ska förstå vad de köper, och sedan leverera detta. PTS ser positivt på möjligheten att testa tjänster som flera telebolag erbjuder.
Så har vi bra eller dålig täckning? Ja och nej, och oavsett vilket kan den bli bättre. Om alla inblandade bidrar tror jag att Sverige fortsätter vara ett mobilt föregångsland, även i mer glesbefolkade delar.
Göran Marby, generaldirektör, Post- och telestyrelsen