Ställ krav på lokalproducerat

Det finns en risk att det lokala kommer att bli dyra exklusiva varor.

Not Found2013-04-04 06:04
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De nationella och internationella matvarukedjorna satsar i allt högre grad på egna varumärken. Det är en trend som vi sett ta fart ute i Europa, och nu kommer den till Sverige på bred front. Lägre priser uppges vara en av anledningarna till att vi nu allt oftare ser butikernas egna varumärken i butikshyllorna.

På kort sikt kan det alltså innebära något lägre priser, men på längre sikt så leder det till ett tunnare sortiment och att det närproducerade, det lokala försvinner. Mjölk, bröd och mängder av andra livsmedel transporteras runt för att livsmedelsjättarna ska kunna trycka sina egna märken på förpackningarna. Du och jag som konsument kommer inte att kunna välja lokalt producerade varor. Det finns en risk att det lokala kommer att bli dyra exklusiva varor eller så försvinner de helt.

Är det verkligen en utveckling som gynnar konsumenten och den miljö som vi nu måste vara alltmer rädd om? Skellefteåföretagarna värnar om de företag vi har nära oss, de lokala företagen, och vi ser med oro på utvecklingen som enligt vårt sätt att se det går i helt fel riktning.

Skellefteåföretagarna startar därför en kampanj där vi vill ta tillvara det lokala, de lokala företagen, och vi hoppas och tror att om vi alla, företag och konsumenter, ställer krav på att kunna välja lokalt producerat så kommer handeln att lyssna. Vi tror att det är där, i konsumentledet, som det måste börja. Finns det efterfrågan för lokalt producerad fisk, kött, bröd, mjöl och vad det nu kan vara så kommer våra lokala handlare att lyssna.

Utvidgas tanken så borde alla lokala företag ha inskrivet i sina bolagsordningar att i första hand så ska saker och ting köpas in av lokala företag. Detta oavsett sett om det handlar om bilar, traktorer, datorer eller mobiltelefoner. Då ser vi till att handeln blir lokal och att lokala företag kan upprätthålla service och support.

Det går inte att handla merparten av det vi behöver via andra kanaler, via nätet eller via postorder om vi samtidigt förväntar oss att det ska finnas verkstäder och lokala handlare som tillhandahåller tillbehör. Det spelar egentligen ingen roll om den butik du går till ägs av en kedja, ingår i ett franchisekoncept eller om den ägs helt och hållet av en lokal företagare.

Värna det lokala, det vi har nära, och se till att det du köper i möjligaste mån är producerat i närheten. Det vinner miljön på – och det vinner du och jag som konsument på.

Därför startar Skellefteåföretagarna nu kampanjen: Vi handlar norrländskt.

Mikael WinterkvistSkellefteåföretagarna