DEBATT · NYCKELN TILL FRAMGÅNGSRIKA FÖRETAG
OS-tider gläds vi över de svenska framgångarna.
Mycket svett och slit belönas äntligen. Utan åratal av förberedelser hade målet aldrig nåtts.
Det är guldvinnarna som vi minns allra bäst och allra längst. De är våra hjältar.
Likheterna med företagande är många. Dock är laginsatserna än viktigare i företagarvärlden. De individuella spelarna på marknaden behövs, men en verklig vinnare måste ha det vassaste laget.
När vi inom affärsutvecklingsvärlden ska prognostisera det regionala näringslivets möjligheter att lyckas på marknaden använder vi olika mätmetoder. Vi ställer en mängd frågor för att kunna bedöma varje företags möjligheter att nå framgång och tillväxt.
I norra Sverige anser företagarna att det största hindret för tillväxt, och för att vinna marknad handlar om rekrytering. Man hoppas på hjälp från myndighetshåll för att kunna locka fler kompetenta framtida medarbetare till regionen.
Kan vi bara rekrytera så är allt fixat. Men jobbsökarna finns ju inte, hävdar man.
I jämförelse med övriga Sverige visar analyserna att företagarna i norra Norrland har svagare resultat än riksgenomsnittet inom främst tre av tolv utvärderade områden.
Den största avvikelsen finns inom det område som vi kallar marknadsskapande. Enkelt uttryckt handlar det om att sälja, att torgföra sitt erbjudande och att inte bara ta marknadsandelar utan att faktiskt skapa en efterfrågan och därigenom arbeta för en större marknad.
Det andra området där man tydligt kan notera en skillnad handlar om den ”hårdmjuka styrningen”, den del av ledningsarbetet som bygger på varje individs egen värderingsgrund och motivation. Här krävs ett tydligt övergripande mål, en ledstjärna, som alla ska känna till och arbeta för.
Här inryms även de oskrivna lagarna på företaget, de som säger att vi inte tolererar för långa möten, för stökiga fikarum eller för sena ankomster, bara som några exempel. Ett sätt att sammanfatta den ”hårdmjuka styrningen” är att kalla den för stolthet.
På tredje plats i den analytiska världens ”sämsta-lista” hamnar de rekryteringsproblem som företagarna själva rankar högst. Det är inte en lätt uppgift att rekrytera, men analyserna visar att det definitivt inte är den svåraste problemställningen.
Företag som har högt satta mål, som har tydliga ambitioner att skapa en marknad och som har stolta medarbetare fungerar som en rekryteringsmagnet.
Min åsikt är att dessa tre områden sannolikt hör samman. De mest spännande – och därigenom de mest attraktiva – företagen är de som har de mest spännande kunderna. Kan marknadsskapandet öka så kommer de spännande kunderna och de intressantaste projekten att stå i kö.
De mest spännande kunderna kommer att ställa krav, men de kommer också att vara den bästa grunden för en stoltare personal.
Drivna av framgången kommer nödvändiga krav på oskrivna lagar att ställas. Lojalitet, ordning och reda och glädje ingår i det paketet. Starkare marknadsskapande ger starkare ekonomi och större stolthet.
Fortsätter man i den analytiska världen så visar den med mycket stor tydlighet att de företag som har en bra ”hårdmjuk styrning”, det vill säga en hög stolthet, alltid lyckas bäst i sin rekrytering.
Företag som har högt satta mål, som har tydliga ambitioner att skapa en marknad och som har stolta medarbetare fungerar som en rekryteringsmagnet. Den kraften är oerhört mycket starkare än vilket kommunalt/regionalt/nationellt stödpaket som helst. Allt grundas i strävan att vilja vinna.
Om de svenska curlingdamerna hade haft en omotiverad ledning, dålig disciplin på träningarna, saknat teambyggande glada tillrop och inte haft målet att vinna – utan varit nöjda med att orka komma till tävling någon enstaka gång – hade vi inte kunnat fira ett olympiskt guld.
Dock hade de sannolikt kunnat bedriva företagande i norra Norrland på det sättet. Där hade de varit bland gelikar.
Min uppmaning lyder sålunda: Bygg marknad och flerdubbla säljande insatser. Skapa och förankra en ledstjärna som samlar personalen, och som sätter värderingarna på plats. Fira framgångarna tillsammans och kommunicera varje positiv händelse.
Då kommer rekrytering att vara det minsta problemet inom kort.
Pär Dunder, företagare, affärsutvecklare och guldanhängare