Är detta slutet för social dumpning inom vägtransporter?
Det är frågan sedan EU-kommissionen presenterat sitt stora vägpaket.
Kommissionens ordförande Jean-Claude Junker har tidigare sagt att social dumpning inte ska få förekomma i Europa, och att detta är ett försök att förhindra dumpning inom vägtransporter.
Vid ett möte som Socialdemokraterna i EU-parlamentet hade med åkeriföretag och chaufförer från Polen, Rumänien och Tjeckien framkom stark kritik mot kommissionens förslag.
– Man har bara lyssnat på signalerna från Paris och Berlin – inte på oss, var en återkommande kommentar.
Flera av kommissionens förslag går i en tydlig och bra riktning.
Ambitionen är att stoppa brevlådeföretagen, skärpa kraven på dokumentation i fordonet och införa digitala tillstånd på europeisk nivå.
Detta för att den nationella kontrollmyndigheten enklare ska kunna utföra kontroller samtidigt som ansvaret för att tillhandahålla korrekt dokumentation flyttas från chauffören till ett delat ansvar med åkeriföretaget.
Tyvärr är man inte lika tydlig på andra områden. Som ansvarig för parlamentets behandling av cabotagereglerna – reglerna för företag som opererar i ett annat medlemsland än sitt eget – kommer jag att göra mitt yttersta för en så omfattande och heltäckande genomlysning av frågan som möjligt.
Flera av kommissionens förslag hänger intimt samman och måste samordnas. Inte minst måste reglerna för utstationerad arbetskraft inom transportnäringarna vara klara och tydliga.
Det är också märkligt att en översyn av det nuvarande direktivet för kombinerade transporter inte har presenterats ännu eftersom dessa används av utländska åkare och chaufförer för att runda cabotagereglerna. Enligt kommissionen ska förslag till uppdaterade regler komma i december. Vi får se om parlamentet får någon ordning på detta politiskt viktiga område under hösten.
Viktigast är att få ordning och reda på den europeiska vägtransportnäringen. Den betyder mycket för tillväxten på den gemensamma marknaden, men måste präglas av konkurrens på lika villkor och arbetstagarnas garanterade rättigheter.
Det måste bli ett slut på social dumpning och utnyttjandet av människor som tvingas jobba under slavliknande förhållanden. Jag kommer att lyssna väldigt noga på vad åkeriföretagen och transportfacket har att säga under arbetet i höst – både de svenska och deras europeiska motsvarigheter.
Regeringens ståndpunkt blir också viktig inför diskussionerna med övriga EU-länder. Dessutom är kraven från EU stora på att Sverige ska öka sina kontroller av cabotagetrafiken. Vi kommer nog att få se betydligt fler bemannade kontrollstationer längs E 4:an än i dag.
Det går att kombinera en öppen gemensam marknad och ökad rörlighet med rättvis konkurrens – bara den politiska viljan finns.
Jens Nilsson
socialdemokratisk Europaparlamentariker
Det måste bli ett slut på utnyttjandet av människor som tvingas jobba under slavliknande förhållanden.