Skolan ska uppmuntra företagande

I läroplanen för den nya gymnasieskolan finns entreprenörskap.

Not Found2013-05-29 08:07
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den nya gymnasieskolan ska bidra till att elever utvecklar kunskaper och attityder som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande.

I läroplanen för den nya gymnasieskolan finns entreprenörskap. Att vara entreprenör handlar om att tänka nytt och kreativt, se möjligheter och lösa problem. Dessa egenskaper är till nytta oavsett om man senare i livet blir egenföretagare eller anställd. Därför föreslår Nya moderaterna att alla Sveriges kommuner ska erbjuda sina elever möjligheten att genomföra ”Ung företagsamhet” eller något liknande projekt som får eleverna att testa på entreprenörskap.

Läsåret 2011/12 var det 20 443 elever som drev ett UF-företag. UF-konceptet går ut på att eleverna under sin gymnasietid startar ett riktigt företag, skapar en produkt eller tjänst som de säljer för att sedan avveckla företaget efter att projektet är färdigt. Detta har visat sig ge stor effekt på ungdomars benägenhet att starta företag. 24 procent av dem som genomgått Ung företagsamhets koncept ”UF-företagande” har senare i livet startat ett eget företag.

I januari 2011 gav docent Karl Wennberg vid Handelshögskolan i Stockholm ut rapporten ”Övning ger färdighet – En långtidsuppföljning av UF-företagares entreprenöriella karriärer i Sverige 1990–2007”. Rapporten visar att de elever som drivit UF-företag, i större utsträckning startar företag, anställer fler personer i sina företag, har högre omsättning i sina företag och har längre livslängd på sina företag än de som inte har drivit UF-företag.

Nyligen publicerades en liknande studie ”Effekter av utbildning i entreprenörskap – en långtidsstudie av UF alumners arbetsmarknadspotential och företagande” (Ratio 2013). Resultaten från denna rapport tyder på att entreprenörskapsprogram och utbildningar i första hand har positiva effekter på icke-kognitiva egenskaper, såsom envishet, kreativitet och framförhållning. Detta är egenskaper som krävs både för att bli en framgångsrik entreprenör men även för att lyckas på den vanliga arbetsmarknaden.

Studien indikerar även att entreprenörskapsträning vid ung ålder, som till exempel UF-företagande, har långsiktigt positiva effekter för elever i deras senare yrkesliv. Det innebär bland annat en lägre risk för arbetslöshet, högre lön och en bättre ställning på arbetsplatsen.

För att Ung företagsamhet eller liknande verksamheter ska kunna jobba med eleverna på en gymnasieskola är en viktig förutsättning att kommunerna finns med och aktivt stödjer verksamheten. Det kan vara både ekonomiskt och organisatoriskt stöd.

Nya moderaterna tar ansvar för en bra skola med utbildningar som leder till jobb. Ung företagsamhet och liknande verksamheter är ett bra komplement för att ge elever de bästa förutsättningarna att klara sig på arbetsmarkanden.

Tomas Tobé(M)

riksdagsledamot för Gävleborgs län, ordförande i utbildningsutskottet

Terese Andersson

ordförande Moderata ungdomsförbundet Västerbotten

Läs mer om