Skellefteå kan minska utsläpp

Minskar vi tomgångskörningen får vi minskade koldioxidutsläpp.

Not Found2013-09-23 06:16
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läste i Norran för ett tag sedan att halten koldioxid i atmosfären passerat en oroväckande hög nivå. Koldioxid bidrar till växthuseffekten, uppvärmningen av jordens klimat. Det innebär att vi håller på att skapa ett förhistoriskt klimat med enorma, och möjligen katastrofala, risker för mänskliga samhällen. Det är en utveckling som måste bromsas och vi behöver alla hjälpas åt med detta.

Centerpartiet vill att det ska vara enkelt att vara miljövän. Har man kunskaper om vad som kan göras för miljön så blir det enklare att till exempel minska koldioxidutsläppen. Ett sätt att minska koldioxidutsläppen är att minska tomgångskörningen. Dessutom minskar andra föroreningar, resurser sparas, och bränslekostnaderna blir lägre när man stänger av motorn.

Detta med att stänga av motorn när man inte ska köra ligger väl i linje med Skellefteå kommuns ”Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljö”. Där står det att man får hålla igång en förbränningsmotor i stillastående motordrivet fordon i högst en minut inom detaljplanelagt område eller samlad bebyggelse. Undantag är trafikkö och för att driva annan särskild anordning med motorn.

I Umeå genomfördes 2009 ett projekt tillsammans med Umeå taxi. De stängde av motorn i väntan på kunder och vid lastning och lossning med ett resultat som överraskade deltagarna. Dels minskade utsläppen för en chaufför med 360 kg under en tremånadersperiod (cirka 1,5 ton per år och bil), dels minskade bränslekostnaderna för samma period med 3 000 kronor.

Hur ser det ut i Skellefteå? Hur arbetar Skellefteå kommun för att minska tomgångskörningen av kommunens egna fordon? Vet Skellefteå kommuns anställda och entreprenörer att tomgångskörning endast är tillåten högst en minut i planlagt område?

Ofta ser man personbilar, lastbilar och andra arbetsfordon stå på tomgången, till exempel vid chaufförens rast eller vid lastning och lossning. Detta gäller naturligtvis inte bara kommunala fordon, men det är viktigt att kommunen föregår med gott exempel.

Minskar vi tomgångskörningen får vi minskade koldioxidutsläpp. Med hjälp av den ekonomiska moroten ”minskad bränslekostnad” kommer vi en bra bit på väg mot renare stadsluft. Utmaningen blir att kunna informera både kommunanställda och kommuninvånarna om miljövinsterna, de ekonomiska vinsterna och att tomgångskörning bara är tillåtet högst en minut.

Carina Sundbom(C) ledamot Skellefteå kommuns kommunfullmäktige

Läs mer om