I dag har vi bara en fungerande bilbro över Skellefteälven i de centrala delarna av staden. Lejonströmsbron är byggd för häst och vagn och Parkbron är snart 100 år gammal och i det skicket att endast gång- och cykeltrafik är lämplig.
Så vi har bara en bilbro, Viktoriabron, med en trafikbelastning på 26 000 fordon per dygn. Anhopningen av fordon vardagar på morgonen och eftermiddagen leder till stora trafikstockningar, framför allt kring korsningen Torsgatan–E 4.
Med den nya Centrumbron flyttar vi över 6 000–7 000 fordon från Viktoriabron. Det ger en mycket bättre trafikrytm och trafikmiljö, men innebär framför allt ett alternativ att ta sig över älven. Om sedan en flyttning av E 4 sker skulle det ge innebära att ytterligare cirka 2 500 fordon försvann från Viktoriabron enligt de utredningar som är gjorda.
Trafikverket har redan lagt sin investeringsplan till 2021 så nya pengar kommer troligen först senare och då vi får se om vi kan få med flytten av E 4. Men det ena utesluter inte det andra. Vi behöver båda broarna.
Övriga partiers strategi verkar vara ”gör ingenting, låt problemen vara kvar” och det känns bakåtsträvande. Vi behöver centrumbron och vi har råd att bygga den.
Christer Granström(S)
ledamot tekniska nämnden