Skatten som slår mot Västerbotten

Skattechocken motsvarar kostnaden för att anställa två heltidsanställda ungdomar.

Not Found2013-12-20 04:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna har i fråga efter fråga varit ovilliga att lämna besked om ett tydligt alternativ till alliansregeringen. Det har skapat en osäkerhet över vilken politik som ska drivas i händelse av att de får bilda regering efter nästa års val.

På ett område har Socialdemokraterna, tillsammans med Miljöpartiet, däremot lämnat ett tydligt besked. En lastbilsskatt ska införas så fort som möjligt. De vill införa en straffbeskattning på vägtransporter genom lastbilsskatten på sammanlagt fyra miljarder kronor. Genom att straffbeskatta tunga lastbilar riktas udden med precision mot Västerbottens län.

Vi förstår den oro som lastbilsskatten skapar runt om i Sverige. Sverige är ett stort land med långa avstånd. Sverige är också ett exportberoende land med omfattande basindustri. Lastbilsskatten är därför särskilt effektiv för att bromsa utvecklingen i landets glesare delar.

En bransch som är särskilt utsatt för höga transportkostnader är skogsindustrin. En lastbilsskatt på fyra miljarder kronor årligen skulle enligt skogsindustrin innebära 700 miljoner kronor i ökade transportkostnader varje år.

Skatten riskerar att leda till färre jobb i redan hårt prövade områden. Särskilt svår blir påfrestningen för svenska åkeriföretag, inte sällan med få anställda och små marginaler. För ett åkeri med fem lastbilar skulle lastbilsskatten innebära ökade kostnader med cirka 700 000 kronor per år. Lägger vi till att samma åkeri har två personer under 25 år anställda ökar skattebördan med ytterligare cirka 100 000 kronor per år. Den totala skattechocken motsvarar kostnaden för att anställa två heltidsanställda ungdomar.

Socialdemokraternas förslag om att införa en lastbilsskatt slår direkt mot jobben och landsbygdens konkurrenskraft. Vi skulle därför vilja fråga Ibrahim Baylan (S): Hur tror du att lastbilsskatten kommer att slå mot Västerbotten? På vilket sätt gynnas länet av att denna skatt införs?

Våra frågor till Socialdemokraterna och Baylan är tydliga och Västerbottens väljare förtjänar svar. Hur skapar lastbilsskatt fler jobb i Västerbottens län? Hur skapar 4 000 miljoner kronor i ökade transportkostnader en mer konkurrenskraftig basnäring?

I en utdragen lågkonjunktur med svag efterfrågan har Moderaterna och alliansregeringen tagit ansvar. Genom att göra det enklare och billigare att anställa samtidigt som vi stärkt drivkrafterna för jobb och fler i sysselsättning har vi kunnat öka skatteintäkterna, behålla konkurrenskraften och satsa på infrastrukturen. Det ansvaret vill vi fortsatt ta och vi kommer inte att riskera några jobb i Västerbottens genom en lastbilsskatt, eller landsbygdsskatt.

Catharina Elmsäter-Svärd(M) infrastrukturminister

Jan-Evert Rådhström(M) riksdagsledamot för Värmlands län, vice ordförande i trafikutskottet

Edward Riedl(M) riksdagsledamot för Västerbottens län

Läs mer om