Norrbottens logistikråd, en intressegrupp bestående av länets elva största företag, med stora transportbehov, och där huvuddelen av dem inte sitter på egen transportkapacitet, har haft årets första träff på Billerud Korsnäs i Karlsborgsverken.
Till mötet hade samtliga riksdagsledamöter från Norrbotten bjudits in tillsammans med kommunalråden från länets 14 kommuner. Inbjudan föranleddes av en rapport som redovisar hur en samlad effekt av olika pålagorna, beslutade och under diskussion, kommer att påverka företagen.
Vid mötet var samtliga intressenter eniga om att de pålagor som diskuteras, eller har genomförts avseende farledsavgifter, banavgifter, ökad bränsleskatt och vägslitageavgifter är samtliga avgifter som ökar i förhållande till avståndet till företagets marknad.
Representanterna för Norrbottens logistikråd tydliggjorde att de ser positivt på ett ansvarstagand för klimat och miljö, och lyfte själva hur flera av företagen arbetar med att använda de mest miljövänliga bränslen och fordon som i dag finns på marknaden.
Dock var man tydlig med att ökade skatter måste utformas utifrån en likafördelningsprincip så att företagen med längst avstånd till marknaden inte ensamma får bära den tyngsta ekonomiska bördan.
Eftersom majoriteten av företagen i logistikrådet verkar på en global marknad fanns det även en samsyn i att det är omöjligt att ta ut ökade kostnader från kunden – det är den globala konkurrensen som sätter prisnivån. Konsekvensen av detta blir att kostnadsökningen måste tas på sista raden i resultaträkningen.
Om samtliga pålagor genomförs, vilket flera av de deltagande politikerna hävdade att de skulle göra, kunde rapporten exemplifiera hur upp till 90 procent av ett årsresultat skulle bli uppätet av ökade kostnader.
Flera av företagen i logistikrådet har produktionsanläggningar på flera orter i och/eller utanför landet. En husproducent med flera anläggningar i Sverige visade hur man i dag har Södertälje som det geografiska avstånd där produktionen i Norrbotten kan hävda sig mot produktionen i södra Sverige.
Vid ett införande av en vägslitageavgift, som nu diskuteras, kommer den geografiska gränsen att flyttas till Gävle. Därmed försvinner huvuddelen av marknaden för produktionsenheten i Norrbotten.
Att försöka förstå hur diskussionerna kommer att gå i styrelserummen inför framtida investeringsbeslut diskuterades med politikerna. Representanterna för Norrbottens logistikråd såg med all önskvärd tydlighet hur de ändrade ekonomiska förutsättningarna negativt kommer att påverka investeringsviljan i Norrbotten.
Här upplevdes inte samma förståelse från våra beslutsfattare, vilket oroade Logistikrådet.
Vid den efterföljande reflektionen/diskussionen framkom följande synpunkter från Norrbottens logistikråd och Norrbottens handelskammare:
- Det finns ett behov av att årligen träffa Norrbottens riksdagsledamöter, och övriga politiker, för att i dialogform öka deras kunskap om de förutsättningar som företagen arbetar under.
- Klimat- och miljöfrågorna ligger högt upp på agendan hos Norrbottens företag. Man jobbar medvetet och målinriktat med senast kända teknik och har som målsättning att befinna sig i täten vad gäller klimatsmarta transporter.
- Företagen har stor förståelse för att det måste finnas avgifter på transporter, men kräver att avgiftssystemet ska vara rättvist och ha som målsättning att hela landet ska ta ett gemensamt ansvar.
- Den rapport som presenterades under mötet ska kompletteras med en samhällsekonomisk analys med jämförelser med företag som ligger närmare marknaden.
- Det behövs ett långsiktigt arbete med målet att öka förståelsen hos våra beslutsfattare för hur man med dagens inriktning på avgiftssystem för transporter missgynnar de företag som ligger långt ifrån marknaden.
- Norrbottens logistikråd ser med oro på att konsekvensen av dagens system kring transportpålagor långsiktigt kommer missgynna företagen i norra Sverige.
- Fokus från beslutsfattarna kring avstånd ligger på själva avståndet medan Norrbottens logistikråd vill koncentrera på utvecklingen mot mer miljövänliga drivmedel.
- Införandet av transpondrar kan vara en väg att gå för att ha bättre översikt över transporterna inom landet.
- Ett snabbare införande av BK4 (en ny bärighetsklass för fordon med bruttovikt upp till 74 ton) skulle vara en åtgärd som kan mildra effekterna av de tilltänkta och beslutade pålagorna.
- Av nio intervjuade företag ser vi i dagsläget en samlad effekt på 250–500 miljoner kronor i tillkommande kostnader – beroende på vilken nivå avgifterna hamnar. Det är kostnader som minskar konkurrenskraften och negativt påverkar resultatet hos de enskilda företagen.
Robert Forsberg