ya regler för utsläpp av svavel från sjöfarten träder i kraft 2015. Gränsvärdet i bränslet i svenska farvatten sänks från 1 till 0,1 procent. I övriga Europa kommer det att vara fem gånger högre och införs först 2020.
Det bra att svavelhalterna sänks. Det är positivt för miljön och för människors hälsa. Men när man skärper krav, borde samma villkor gälla globalt – eller åtminstone för alla länder i EU.
Skärpta regler enbart i Sverige försämrar den svenska exportindustrins konkurrenskraft. Exportindustrin står i dag för drygt 50 procent av vår BNP och är arbetsgivare för hundratusentals människor. Sjöfartsverket har beräknat att reglerna innebär ökade kostnader på 13–28 miljarder kronor årligen. Framför allt stål- och skogsindustrin drabbas av kostnader som andra slipper.
Företagsledare ska planera för framtiden och besluta om investeringar eller neddragningar, kanske till och med om nedläggningar. Att man kan räkna med kraftigt ökade kostnader för exporten, påverkar naturligtvis deras beslut.
Vi besökte för en tid sedan Rönnskärsverken i Skellefteå för att höra hur ett svenskt exportföretag ser på framtiden. Där kommer transportkostnaderna att öka mellan 35 och 40 miljoner kronor till följd av de nya reglerna. I dag trafikerar omkring 250 fartyg Rönnskär. Företaget kan inte byta sina transporter till järnväg, eftersom det handlar om så stora volymer och järnvägsnätet saknar tillräcklig kapacitet.
I september 2011 kritiserade statsråden Catharina Elmsäter Svärd (M) och Ewa Björling (M) bestämmelsen med att en massa jobb kommer att försvinna i Norrland och att när båtarna ersätts med lastbilar påverkar det miljön. Därför skulle de ta strid mot EU:s svaveldirektiv. Strid eller inte, regeringen har accepterat direktivet.
Orderingången för svensk industri är svag. Vi har över 410 000 arbetslösa och omkring 70 000 löntagare varslades om uppsägning under förra året. Det är hög tid för näringsminister Annie Lööf (C) att börja driva näringspolitik, innan alla jobb har försvunnit inom svensk exportindustri.
I Finland har regeringen tagit frågan på allvar. Där arbetar man för att lösa situationen för landets exportindustri. Den finska regeringen har avsatt 255 miljoner kronor till investeringar i utrustning för svavelrening på fartyg som redan är i bruk. Nästan lika stor summa har avsatts till miljöstöd för nya fartygsinvesteringar. Den finska regeringen agerar för att rädda jobben i exportindustrin. Den svenska regeringen bryr sig inte.
Sven-Erik Bucht(S)
riksdagsledamot för Norrbottens län
Ingemar Nilsson(S)
riksdagsledamot för Västernorrlands län
Hans Hoff(S)
riksdagsledamot för Hallands län