Satsning eller fortsatt plotter

Frågan är hur skolbiblioteken används i den pedagogiska strategin för att nå skolans mål?

Not Found2013-03-27 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med tanke på litteraturens betydelse för vår språkutveckling är det obegripligt att skolbiblioteken är så lågt prioriterade i den svenska skolan av i dag.

Ändå kunde jag inte vid kommunfullmäktiges sammanträde i Skellefteå i förra veckan förmå mig att rösta för en Folkpartimotion som i slutändan bara handlade om att fullmäktige skulle besluta om att skolbiblioteken på högstadiet skulle ha minst 20 timmars bemanning.

Den mycket instrumentella diskussionen i fullmäktige om skolbibliotek fick min puls att öka.

För mig är skolbiblioteket inget självändamål. Jag är ganska ointresserad av att diskutera mängden medier i skolbiblioteket och om hur många timmar som skolbiblioteket bemannas med professionell personal. Den viktiga frågan är: vilken roll har biblioteket i skolan och hur används skolbibliotek i den pedagogiska strategin för att nå skolans mål? Det är ju det som är viktigt för att eleverna ska få med sig färdigheter för att kunna bli aktiva, kritisk och skapande medborgare rustade för fortsatta studier och ett rikt vuxenliv.

Ifall skolbiblioteket har en roll i en skolas pedagogiska strategi för att nå målen så kommer den skolan att frigöra resurser för att köpa nödvändiga medier och se till att de finansierar professionell bemanning i sitt skolbibliotek.

Ett modernt skolbibliotek i en lärmiljö där vuxna struntar i biblioteket riskerar att göra ett litterärt barn till en illitterat ungdom efter nio år i grundskolan. Ty ett fint skolbibliotek som inte används i lärprocessen ger helt fel signaler. Därför ska inte kommunfullmäktige besluta om skolbibliotekens roll, omfång och bemanning. Utifrån varje skolas pedagogiska strategi för att nå målen ska skolan själv även besluta om hur mycket de ska satsa på skolbiblioteket.

Med stor spänning har jag sett fram emot att få se vilken roll skolbiblioteket skulle få när Skellefteå västras skolområde skulle utvecklas till en framtidsskola i nuvarande Kaplanskolan. Tyvärr ser det i dag ut som att den politiska majoriteten kommer att besluta om att fortsätta med ett skolplotter väst på stan.

Med 9 B-förslaget får skolan så pass många elever att de kan välja att satsa på ett bra skolbibliotek med professionell skolbibliotekarie i en ny modern grundskola. Frågan är: kommer pedagogerna i Skellefteå västra att få möjligheten att göra den satsningen eller vill politikerna fortsätta med sitt plotter?

Kjell Hanseklint(V) kommunfullmäktigeledamot