De senaste åren har flera tunga godståg spårat ur på Norra stambanan. Två så sent som för någon vecka sedan med stora ekonomiska konsekvenser för företagen som följd.
Flera mindre företag går på fallrepet när intäkter uteblir och dyra alternativa transportkostnader är enda utvägen för att säkra leveranserna. Stora företag i norra Sverige, som exempelvis SSAB och Boliden, förlorade 67 miljoner kronor vid urspårningen 2011. Detta endast i förlorade intäkter.
Det vi vet är att om olyckorna skett söder om Umeå så hade problemen inte varit lika stora. Trots att Botniabanan ännu inte är fullt utbyggd, med anslutningar mot Ådalsbanan, ger den ändå en alternativ väg. Det finns i dag alternativa lösningar och beredskap i övriga landet, därför är det dags att skapa dubbla spår även norr om Umeå.
När Trafikverket nu redovisat sitt förslag till ny nationell plan för perioden 2014–2025 kommer regeringen att ta ställning till innehållet. Vi hoppas att regeringen tar hänsyn till industrins sårbarhet innan man lägger fram en kommande infrastrukturplan.
Norrbotniabanan måste byggas. Om inte de sista urspårningarna är bevis nog för att norra Sveriges infrastruktur måste säkras och byggas ut, finns det nog inget som kan överbevisa denna regering.
Vi Socialdemokrater lovar inte mer än vi kan hålla, vi prioriterar annat än stora skattesänkningar. Efter valet 2014 kommer vi att påbörja projektering och bygge av Norrbotniabanan. Industrins betydelse kan och får inte underskattas, vi vet vikten av en fungerande infrastruktur i hela Sverige, landet har inte råd med annat.
Isak From(S) riksdagsledamot för Västerbottens län
Erik Bergkvist(S) regionråd Region Västerbotten