Replik på Josef Franssons, SD (riksdagsledamot från Uppsala län och näringspolitisk talesperson), Per Klarbergs, SD (riksdagsledamot från Västra Götalands läns och trafikpolitisk talesperson) och Petter Nilssons, SD (ledamot i Umeå kommunfullmäktige och ordförande i distrikt Västerbotten) debattartikel ”Dyra prestigeprojekt är ingenting för SD”, publicerad på norran.se torsdagen den 10 maj 2018.
Sverigedemokraterna Josef Fransson, Per Klarberg och Petter Nilsson skriver på debattplats på norran.se (10/5 2018) att de vill satsa ”på underhåll och utveckling av Sveriges befintliga infrastruktur” eftersom ”järnvägarna norrut förfaller”.
Deras argumentation skulle väga tyngre med konkreta exempel på var de vill investera. Speciellt förvånande är att de inte ens nämner Norrbotniabanan. Med sina 36 000 invånare är Skellefteå landets största tätort utan persontåg. Karlskoga är tvåa med 28 000.
Det är mycket glädjande att statsminister Stefan Löfven (S) sagt att Norrbotniabanan ska börja byggas. Sträckan Umeå–Skellefteå finns också med i Trafikverkets föreslagna infrastrukturplan för åren 2018–2029. Det intensiva och envisa arbetet från regionens invånare, näringsliv och politiker har äntligen burit frukt.
Det stämmer att det finns en storstadsfixering i infrastrukturinvesteringarna. Om inte detta korrigeras lär övriga partierna förlora fler röster till Sverigedemokraterna.
Det vore naturligt att investera mer per person där avstånden är längre och där den exportorienterade basindustrin ligger.
Men Trafikverket gör tvärtom. I Norrland vill man investera 18 900 kronor per person för nya järnvägar och bilvägar enligt infrastrukturförslag för åren 2018–2029. Motsvarande siffra för Stockholm med omnejd – Uppland och Södermanland – är 33 700 kronor medan Göteborg och Västra Götaland får 31 300 kronor per person.
Storstäderna betalar visserligen trängselskatt. Men övriga landet betalar mer bensinskatt. Storstäderna får mer per person även om man räknar bort trängselpengarna.
Om det investerades lika mycket per person i Norrland skulle det bli ytterligare 16.4 miljarder kronor.
Det är nog för att färdigställa Norrbotniabanan till Skellefteå före 2029 (6,1 miljarder kronor), starta bygget mot Luleå, elektrifiera järnvägen till Lycksele (255 miljoner kronor), rusta upp den undermåliga och försakade järnvägen till Sollefteå samt bygga mer dubbelspår på den hårt trafikerade Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle.
Martin Kulldorff, västerbottnisk statistiker och professor vid Harvard University, Cambridge, Massachusetts, USA
Debatt: Dyra prestigeprojekt är ingenting för SD