Replik: Skattemedel ska användas på rätt sätt och i rätt tid

Replik. Det avgörande är att vi har fungerande vägtransporter i hela landet, som främjar den regionala tillväxten och ger goda levnadsvillkor. Det pågår ett arbete på ansvarigt departement, och på Trafikverket, som syftar till att minska riskerna för de enskilda vägföreningar som kan bli berörda i samband med ny upphandling.

Foto: Leif R Jansson/TT

Not Found2018-06-17 22:10
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Replik på Helena Lindahls, C (riksdagsledamot från Västerbottens län) debattartikel ”Oturen har kommit ända till Vilhelmina”, publicerad i Norran och på norran.se måndagen den 11 juni 2018.

I en debattartikel i Norran (11/6 2018) tar den centerpartistiska riksdagsledamoten Helena Lindahl upp de problem som är kopplade till snöröjning av enskilda vägar. Hon lyfter Vilhelmina som ett exempel på en kommun som drabbas.

Helena Lindahl menar att bristerna i snöröjningen begränsar vardagen för folk och gör det svårare för dem att bo på landsbygden.

Vi socialdemokrater ser också utmaningar, vi är lyhörda inför problem och har därför lagt förslag för att stärka landsbygden inom alla politikområden.

Till frågan om de enskilda vägarna.

Vi ser positivt på att Trafikverket skapar bättre uppföljningsverktyg för att kunna säkerställa att skattemedel används på rätt sätt och i rätt tid.

Det pågår ett arbete på ansvarigt departement, och på Trafikverket, som i stora drag syftar till att minska riskerna för de enskilda vägföreningar som kan bli berörda i samband med ny upphandling.

Det avgörande är att vi har fungerande vägtransporter i hela landet, som främjar den regionala tillväxten och ger goda levnadsvillkor. Det är en prioriterad fråga för oss socialdemokrater.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har därför ökat anslaget till vägunderhåll i kommande plan, och har redan genomfört riktade satsningar på vägunderhåll på landsbygd med 700 miljoner kronor under perioden 2016–2020. Driftbidrag till enskilda vägar är en annan viktig åtgärd för att upprätthålla en god framkomlighet.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen satsar över en miljard kronor i driftsbidrag till det enskilda vägnätet. För att trygga och förbättra framkomligheten även för den tyngre trafiken satsar regeringen årligen därtill drygt en miljard kronor på åtgärder för ökad bärighet och tjälsäkring.

- Riktade satsningar på vägunderhåll i landsbygd med 700 miljoner kronor perioden 2016–2020.

- Årligen satsas nu över en miljard kronor i driftbidrag till det enskilda vägnätet.

- Nya baskontrakt ger möjlighet till nya entreprenörer.

- Årligen satsas drygt en miljard kronor på åtgärder för ökad bärighet och tjälsäkring för tyngre trafik.

Vi socialdemokrater står upp för att samhällsservice som brandkår, polis, ambulans och hemtjänst, oavsett väder, ska kunna komma fram till de medborgare som behöver hjälp. Vi kan nog enas kring att det inte är acceptabelt att människor kommer i kläm när insatser uteblir eller inte utförs i tid.

Ansvariga myndigheter måste ta sitt ansvar och öppna upp för fler entreprenörer att lägga anbud, även på kortare sträckor. Det kan vara en lösning.

Inom politiken tycks de som tror att det går att ploga och sköta infrastruktur gratis bli allt fler. Vi socialdemokrater tillför pengar för att möta behoven, i stället för att prioritera skattesänkningar.

Vårt inspel till Helena Lindahl och Centerpartiet är att vi tillsammans måste skapa långsiktigt hållbara förutsättningar för boende på landsbygden.

För det behövs ett brett parlamentariskt stöd. Vi gör gärna upp med Centerpartiet, men om det är Moderaternas nya skattesänkningar som lockar får nog enskilda vägar och landsbygden se sig insnöade.

Isak From (S), riksdagsledamot från Västerbotten län

Magnus Johansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Vilhelmina

Debatt: Oturen har kommit ända till Vilhelmina
Läs mer om