Regeringen kommer att ta fram ett nytt förslag på en kilometerskatt för tung lastbilstrafik.
Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) kommer regeringen att arbeta fram ett eget förslag som ska införas redan innan valet 2018.
Det var länge sedan jag var med om en så märklig hantering av en fråga från regeringens sida. Först försöker de få landets journalistkår att tro att det inte ska bli någon kilometerskatt. Det har de lyckats med till rätt stor del.
Samtidigt tänker regeringen gå vidare och ta fram ett eget förslag. Det går inte ens att läsa på regeringens hemsida. En regering förväntas vara tydlig i vad de vill. Medborgare och media ska inte föras bakom ljuset.
Regeringen vill att kilometerskatten ska lösa miljöutmaningarna och motverka den olagliga utländska konkurrensen.
Vi moderater, och många med oss, har varit kritiska till att införa en skatt för att lösa dessa båda utmaningar. En kilometerskatt kommer endast att förvärra problemen.
Vi moderater vill i stället införa en gps-övervakning av den utländska lastbilstrafiken för att garantera att de betalar svenska skatter och avgifter samt att de följer svenska lagar och regler. Det är genom att garantera att ingen kan fuska som vi kan uppnå konkurrens på lika villkor.
Regeringen vill däremot fortfarande använda en skatt för att lösa problemen. Jag tror inte att de som redan i dag fuskar med skatterna kommer att betala den nya. Resultatet lär i stället bli att de som sköter sig får ytterligare en skatt att betala vilket ytterligare försämrar deras konkurrenskraft gentemot dem som fuskar.
När det gäller miljöutmaningarna finns det andra och bättre förslag som vi moderater har lagt. Genom att tillåta längre och tyngre fordon minskar utsläppen dramatiskt för varje ton gods vi transporterar. Ställer vi dessutom krav på mer bränslesnåla motorer och bättre rening når vi ännu längre.
En kilometerskatt skulle kunna leda till att företagen får mindre ekonomiska marginaler och därigenom sparar in på att inte byta ut sina äldre fordon mot nya och mer miljövänliga.
En kilometerskatt är en skatt på avstånd och ingen skatt på de utsläpp som skadar miljön. En skatt på avstånd är dessutom skadlig för Norrland och kommer att leda till att jobb slås ut i vår del av Sverige. Skogsindustrierna har räknat ut att cirka 30 procent av den svenska produktiva skogen skulle bli olönsam.
En skatt på avstånd gör att jobben flyttar från Norrland till andra delar av världen.
Vi behöver fortsätta motståndet mot regeringen och deras vilja att införa en kilometerskatt innan nästa val. Faran är inte på något sätt över. När regeringen lämnar fram ett förslag är det redan för sent.
Det är nu vi ska föra debatten och förklara för socialdemokrater och miljöpartister varför det är dåligt för jobben, för företagen och för Norrland med skatter på avstånd.
Edward Riedl(M)
riksdagsledamot för Västerbottens län
En skatt på avstånd gör att jobben flyttar från Norrland till andra delar av världen.