Fyra stora städer, Paris, Aten, Madrid och Mexico City, beslutade nyligen att införa ett förbud mot dieselbilar från 2025.
Sverige bör välja en annan väg och tillåta våra kommuner att införa särskilda miljözoner som endast tillåter helt utsläppsfria fordon.
Borgmästare världen över har tröttnat på dålig luftkvalitet som i hög utsträckning orsakas av dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider. Nu tar de utvecklingen i egna händer och inför ett förbud mot dieselbilar för att komma tillrätta med de hälsoskadliga utsläppen.
Problemet finns också i svenska städer. IVL Svenska Miljöinstitutets mätningar visar att halterna av kvävedioxid inte minskat de senaste åren. Huvudorsaken är det ökade antalet dieselbilar med i många fall högre utsläpp av kväveoxider än vad avgaslagstiftningen tillåter.
Det vore dock fel att införa ett totalt förbud mot just dieselbilar, oberoende av tekniknivå, eftersom det bland annat riskerar att öka försäljningen av bensinbilar med dåligt fungerande partikelrening.
Transportstyrelsen har nyligen föreslagit att svenska kommuner, i likhet med europeiska, ska få rätt att införa miljözoner för personbilar, både diesel- och bensinbilar. Detta vore ett mycket viktigt steg för att minska de miljö- och hälsoskadliga utsläppen.
Transportstyrelsen föreslår dock en miljözon baserat på Euro 6 där de verkliga utsläppen från dieselbilar är betydligt högre än värdena från de bristfälliga laboratorietesterna. IVL Svenska Miljöinstitutet föreslår därför en miljözongräns baserat på Euro 6C där utsläppsmätningarna sker under verklig körning.
Transportstyrelsens förslår också att kommuner ska kunna införa miljözoner för utsläppsfria fordon med el- och bränslecellsdrift. Små emissionsfria zoner, eller till och med bara enskilda gator, blir ett konstruktivt sätt att från lokalt håll driva på teknikutvecklingen för nollutsläppsfordon samtidigt som utsläpp och buller minskar lokalt.
Precis som för miljözonerna för tung trafik så bör regeringen bestämma utsläppsreglerna för bilarna, medan kommunerna får bestämma när de ska införa zonerna och hur stora de ska vara. Eftersom det är en inskränkning i möjligheten att transportera sig med bil bör miljözonerna införas i områden där kollektivtrafik, gång och cykel är fullgoda alternativ till bilresande.
Zonerna ska inte påverka allmänhetens vardagsliv alltför mycket och transporterna ska fortsätta fungera samtidigt som miljön blir renare, tystare och säkrare.
Regeringen bör dessutom koppla ihop miljözonskrav för personbilar med stadsmiljöavtal så att de kommuner som inför miljözonerna har lättare att få statliga pengar till kollektivtrafik och cykelsatsningar.
Förutom ett beslut av regeringen, som ger den lagliga möjligheten, så behöver vi också progressiva kommuner som i våra städer vill införa miljözoner för utsläppsfria personbilar. Kommer någon kommun i Västerbotten att gå i spetsen?
Anders Roth