Prat ger inte Skellefteå tillväxt

Det kräver att alla goda krafter hjälps åt för bättre företagsklimat – även kommunen.

Not Found2013-04-11 08:18
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå ligger stadigt lågt i kommunrankingen över näringslivsklimatet. Trots handlingsplan för att förbättra detta tycks en grundläggande faktor saknas – probleminsikt. Vi pratar gärna om att marknadsföra hur bra Skellefteå är att driva företag i. Men då måste vi också se till att bli bra eller gärna bäst.

Vi företagare vill gärna hjälpa till i utvecklingen, men det kräver att alla goda krafter hjälps åt – även från kommunens sida. Några idéer vad kommunen, storföretagen och vi småföretagare kan göra: - Anlita seriösa leverantörer. Att till exempel slå ut lokala åkeriföretag genom att anlita europeiska ”slavarbetare” som förare, eller att skylla ifrån sig när det finns hästkött i lasagnen, är bara dumt, och slår tillbaka med försämrat varumärke. Ingen kan krypa undan ansvar för sina underleverantörer och skylla på att ”vi visste inte”. Prispressade tjänster leder till att telefonrådgivning och datatjänster hamnar i andra länder. Ett skräckscenario kan beskrivas med den tekniska utvecklingen i gruvorna där nu maskiner kan fjärrstyras. Dessa tjänster blir klart billigast om de sköts från något asiatiskt land.

- Handla mer lokalt. Många företag har insett fördelar med att inte bara köpa på pris. Se i stället den kvalitet som kan finnas i närområdet. Lagen om offentlig handel förhindrar inte köparen att till exempel intervjua och personligen utvärdera tilltänkta leverantörer, i stället för att bara köpa på en skriftlig offert. Utvärdera noga inköpen efteråt, så vi lär oss att se när det blir dyrt att köpa billigt. Det borde vara lika självklart som att vi inte anställer medarbetare bara på skriftlig ansökan, och att vi utvärderar prestationerna. Visst, det är en form av protektionism, men vi väljer vad vi vill köpa; vill vi ha ett levande näringsliv kvar i regionen måste vi som företag tänka på samma sätt som när vi som konsumenter gärna betalar en krona mer för den närproducerade mjölklitern.

- Uppmuntra företagande, redan i skolan. Vi har kallat oss entreprenörsstaden, men i verkligheten är vi bland de sämsta på nyföretagande. Gör det obligatoriskt att uppmuntra ”Ung företagsamhet” i skolan. Anlita ofta och gärna de småföretagare som finns i kommunen, inte minst nystartade, de får därmed visa vad de går för. I upphandlingar kräver kommunen ofta flera referenser – hur ska man som nystartad kunna få referenser om man aldrig får uppdrag, för att man inte har några referenser?

- Krymp byråkratin. Måste vi ödsla skattemedel på att vara den kommun som har flest antal kommunanställda i förhållande till folkmängden, utan att för den skull ha landets bästa skola/vård/omsorg? Anlita företagare i stället för att ha denna enorma organisation som gör allt beslutfattande långsamt. Sätt några av byråkraterna på att samarbeta med företagarna, resten på att skapa landets bästa offentliga service, och det tillsammans med kreativa företag.

Vad mer kan vi småföretagare göra? Förutom att komma med idéer och stöttning i förändringsarbete, ska vi förstås gärna skryta med vår kommun. Inte för att påstå att den är landets bästa att verka i, det är ju inte sant. Men så snart vi ser tecknen, kommer vi att vara stolta över att kommunen och våra stora företag har den största viljan och den högsta förändringstakten när det gäller att skapa verkligt samsyn och samarbete med och inom näringslivet.

Vi kan också stötta med att skapa arbetstillfällen, praktikplatser och annat. Det hör ihop med tillväxten som vi alla måste hjälpas åt att åstadkomma.

Det vill vi, och det kan vi. Antar kommunen den utmaningen?

Torbjörn Wahlberg

ordförande Företagarna Skellefteå

Pascal Ahlison

Företagarna Skellefteå

Per Ådell

Företagarna Skellefteå

Lars Koverberg

Företagarna Skellefteå

Lars Lundström

Företagarna Skellefteå

Magnus Wiklund

Företagarna Skellefteå

Mansoob Kanwar

Företagarna Skellefteå

Lars Forssell

Företagarna Skellefteå