Människor vill kunna köra bil och parkera den under rimliga förutsättningar.
Trots detta väljer många politiker och tjänstemän att planera för det motsatta.
Det är ingen hållbar utveckling. Planeringen måste utgå ifrån de faktiska behov som finns, inte feltänkta visioner.
Det har blivit på modet att ta bort parkeringsplatser och minska parkeringsnormen vid nybyggnation – särskilt i städerna.
Detta är dock en typ av boende som inte efterfrågas av det stora flertalet. Tre av fyra svenskar anser att det är viktigt att tänka på bilen vid planeringen av nya bostadsområden, bara en av tio anser det vara mindre viktigt eller oväsentligt.
Barnfamiljer samt äldre är nästan helt ointresserade av bilfria områden. Generellt tycker invånarna att en parkeringsplats per bostad eller lägenhet är rimligt. Åsikten är ungefär densamma oavsett ålder, kön eller bostadsort, enligt en färsk Demoskopundersökning som KAK varit med och tagit fram.
Kungliga Automobilklubben (KAK) vill därför se att planeringen ska utgå ifrån följande principer:
- Planera för mer av allt resande och använd den tekniska utvecklingen för att skapa bättre förutsättningar för alla trafikslag.
- Utveckla möjligheterna till parkering, även i tätorter. Det är rimligt att ha en parkering per bostad som norm.
- Skapa öppna städer som är lättillgängliga för såväl boende som för besökare.
Frågan är vem samhället ska planeras för?
De som inte är i behov av bil eller samtliga medborgare?
KAK vill att människors möjligheter att resa utvecklas även i framtiden.
Anders Ydstedt