Pojkar borde göra prao i förskolan

I jämställdhetsarbete är förebilder viktiga. Därför behöver vi fler män i förskolan.

Not Found2013-01-01 14:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förskolan är central för framtidens jämställdhet. Det är här barnen får sina tidiga bilder av hur världen utanför familjen hänger ihop – vem som gör vad och vilken roll man själv tar i en grupp.

I genomsnitt är det 30 gånger fler kvinnor än män som arbetar i förskolan. I en majoritet av alla förskolegrupper finns det bara kvinnliga pedagoger. Det är inte bra för jämställdheten. Vad sänder vi för signaler om manligt och kvinnligt när det bara finns kvinnor som tar hand om barnen?

I jämställdhetsarbete, liksom i allt annat förändringsarbete, är det viktigt med förebilder. Våra barn behöver se att både pojkar och flickor kan bli precis vad de vill. Därför behöver vi både fler män som arbetar i förskolan och fler kvinnor i näringslivets topp.

En anledning som ofta lyfts fram som orsak till bristen på män i förskolan är de låga lönerna. Och visst är lönerna för låga, i förskolan liksom i många andra typiska kvinnoyrken – men jag tror inte att det är huvudanledningen till att så få män söker sig dit. Snarare handlar det om normer och könsroller.

För att ändra normerna vill jag skicka en uppmaning till Sveriges alla förskolor: ta emot fler praoelever – och prioritera killarna.

En liknande uppmaning går till skolorna: se till att killarna på era skolor får komma ut och praktisera på traditionellt kvinnliga arbetsplatser.

Jämställdhet i förskolan handlar naturligtvis inte bara om att det ska finnas män i förskolan – det krävs också ett systematiskt arbete. Läroplanen slår tydligt fast att förskolan ska motverka traditionella könsroller, och att pojkar och flickor ska ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen. Med andra ord – att arbeta med jämställdhet i förskolan är inte bara en självklarhet, utan även en skyldighet. Tyvärr vet vi att inte alla förskolor uppfyller den skyldigheten fullt ut.

Nu vill vi komplettera utbildningsinsatserna med mer konkreta åtgärder för att få in män i förskolan. För att få djupare kunskap om vilka insatser som ger resultat gav regeringen i fjol Skolverket i uppdrag att kartlägga och analysera situation både nationellt och internationellt.

Svensk förskola håller väldigt hög kvalitet. Det är engagerade förskolechefer, förskollärare och barnskötare och andra pedagoger som borgar för den goda kvaliteten. Jag tror det vore bra för barnen om en större del av denna personal var män. Svensk förskola är bra – men kan bli ännu bättre.

Nyamko SabuniFP)

jämställdhets- och förskoleminister