Om små skolor och om stora skolor

Debatt. Större enheter ger fler möjligheter och är mindre sårbara för personalförändringar och sjukdomar. Enligt mina erfarenheter är planeringen av verksamheten viktigare än storleken på själva byggnaden. Det går att skapa trygga små skolor även där lokalerna inrymmer många rum.

Foto: Jessica Gow/TT

Foto: Jessica Gow/TT

Foto: Foto: Jessica Gow/TT

Not Found2017-02-21 10:43
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är uppväxt i en liten by, en mil utanför Skellefteå.

Mina sex första år i skolan tillbringade jag på en liten 1–6-skola. Jag minns hur bra sammanhållningen var och att alla barn lekte tillsammans – oavsett i vilken klass man gick. Jag minns att jag kände mig sedd av lärarna – även om man mest försökte undvika det i jakt på nästa busstreck.

Jag kan, utifrån mina egna erfarenheter, lätt dra slutsatsen att små skolor är det bästa möjliga miljö för barnen.

Men nostalgi är en farlig känsla att bygga politiska ställningstaganden på. Jag lämnade byaskolan 1985 och mycket har jag säkerligen glömt. Jag vet dock att långt ifrån alla barn har samma ljusa minnen som jag har.

I dag har jag barn i förskoleklass på Sunnanåskolan. Det är en relativt stor skola. Tidigare hade vi plats på Sunnanås förskola, en stor förskola med sex avdelningar.

Jag är imponerad av det arbetssätt och de lösningar som Skellefteå kommun gjort för att göra verksamheten så bra som möjligt. Jag upplever att vårt barn går i en liten skola i en stor lokal snarare än i ett litet rum i en stor skola.

Det finns alltid gott om personal ute på skolgården och jag känner mig väldigt trygg med att ha barn på Sunnanåskolan.

Samma sak gäller för Sunnanås förskola. De många avdelningarna var egna enheter, men gav möjlighet till samordning. Fanns det få lekkamrater i en viss ålder på en avdelning kunde barnet gå över till en annan.

Man hade regelbundna avdelningsövergripande träffar för barn i samma ålder. Det gav också möjlighet till olika kulturaktiviteter som hade varit svåra att genomföra lika ofta på en mindre enhet.

Jag förstår att man värnar om sina ”småskolor” och gärna lyfter fram fördelarna med mindre enheter. Men som förälder till ett barn i en större skola vill jag ändå uppmana alla att sluta varna för stora skolor och skrämma föräldrar i onödan.

Större skolor innebär mer personal.

Större enheter ger fler möjligheter och är mindre sårbara för personalförändringar och sjukdomar.

Enligt mina erfarenheter är planeringen av verksamheten viktigare än storleken på själva byggnaden.

Det går att skapa trygga små skolor även där lokalerna inrymmer många rum.

Daniel Ådin(S)

ledamot i kommunfullmäktige Skellefteå

Jag upplever att vårt barn går i en liten skola i en stor lokal snarare än i ett litet rum i en stor skola.

undefined
Foto: Jessica Gow/TT