Oförenligt med EU-rätten att hindra vinstdrivande företag

Våra medlemsföretag är öppna för att bättre mäta kvalitet i välfärden.

Not Found2013-02-25 06:44
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje år gör staten, kommuner och landsting upphandlingar av varor och tjänster för hundratals miljarder kronor. Stora värden står på spel, och ytterst handlar det om att för dessa satsade medel ge landets skattebetalare bästa möjliga utfall och högsta möjliga kvalitet.

Att utesluta en majoritet av alla anbudsgivare, eller på grundval av driftsform ge en bråkdel av dem företräde framför resten, borde falla på sin egen orimlighet. Ändå har förslag om just det framförts i debatten; att vid offentlig upphandling av välfärdstjänster ställa villkor om avsaknad av vinstsyfte.

En av landets ledande juridiska experter på EU-rätt och offentliga upphandlingar, jur. dr. Andrea Sundstrand, konstaterar i ett rättsutlåtande att det enligt EU-rätten inte är möjligt att i offentliga upphandlingar positivt särbehandla företag utan vinstsyfte. Det är heller inte möjligt att hindra vinstdrivande företag från att delta i upphandlingar. Det skulle strida mot EUF-fördragets (en del av det tidigare Romfördraget) principer om likabehandling och öppenhet.

I dag har Sverige en liten och svagt växande non profit-sektor. Bara totalt 45 företag drivs som s.k. SVB-bolag, trots att möjligheten att starta sådana har funnits sedan 2006. Den absoluta merparten av de som startar välfärdsverksamhet väljer aktiebolaget som form. Här återfinns verksamheter med skiftande affärsidéer och motiv. Däribland många med ideella syften och medarbetarägda företag. Om enbart non profit-företag tillåts erbjuda sina tjänster skulle det i praktiken innebära en enorm inskränkning av valfriheten.

Och valfrihet är viktigt för medborgarna. Enligt en undersökning Almega låtit analysföretaget United Minds göra hamnar driftsfrågan, liksom insyn i ekonomin, långt ner på listan över vad som avgör valet av utförare i välfärdssektorn. Viktigare var exempelvis möjligheten att kunna byta utförare om man inte var nöjd. Allra viktigast klassades medarbetarnas kompetens, tillgänglighet och bemötande gentemot brukarna.

Våra medlemsföretag är öppna för att bättre mäta kvalitet i välfärden och stärka tillsynen. Det är ett arbete som pågår för fullt. Men vinstdebatten har redan påverkat många investeringsbeslut och entreprenörers vägval. Fortsatt osäkerhet om den framtida existensen för tusentals företagare och medarbetare i välfärdssektorn kommer inte vara till fördel för utvecklingen av den välfärd vi med all rätt värderar så högt.

Ulf Lindberg

Näringspolitisk chef, Almega