Offentliggör de nya åtgärderna

Låt ingen mer människa dö eller skadas i trafikkrascher.

Not Found2013-06-26 12:42
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Chefsjustitieombudsmannen har kritiserat ledningen för Polismyndigheten i Stockholm för den polisjakt då en mc-förare omkom en julidag 2011. Även om ingen enskild polis, eller ens ansvarigt polisbefäl, kritiseras eller åtalas för felaktigheter så måste en gång för alla dödliga polisjakter stoppas i Sverige. JO:s visa ord måste följas, och det skadeförebyggande arbetet inom polisen måste offentliggöras för allmänheten, för att polisen ska kunna ha dess förtroende för trafiksäkerhet och medborgarnas säkerhet på vägarna. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, enheten för kirurgi vid Umeå universitet.

Jag har följt fallet med den massiva, och dödliga, polisbilsjakten som ägde rum den 20 juli 2011 i Stockholm. Ett stort antal poliser jagade då en mc-förare, och hans flickvän, i farter upp mot 270 km/tim. Fallet har uppmärksammats av medierna efter att TV 4:s ”Kalla Fakta” visade polisens egen videoupptagning från jakten. Fallet har skakat om många människor och som forskare blev jag chockad över videofilmen från den efterföljande polisbilen, som kördes i mycket hög fart under jakten.

Nu har Chefsjustitieombudsmannen (Chefs-JO) fattat beslutet att rikta kritik mot Polismyndigheten i Stockholm för insatsen. Det är mycket bra med en sådan markering och JO-beslutet är väl motiverat enligt min mening. Chefs-JO avslutar sitt beslut med visdomsorden: ”Insatsen fick ett tragiskt slut när X kraschade med sin motorcykel och avled. Det inträffade visar vikten av att de brister som polismyndigheten kritiseras för föranleder en noggrann genomgång och adekvata åtgärder från myndighetens sida, till undvikande av en upprepning i liknande fall”.

Chefs-JO kritiserar Stockholmspolisen för uppenbara brister i planering, kommunikation, ledning och samordning av hela polisinsatsen. Insatsen utgick inte från den så kallade proportionalitetsprincipen – som polisen måste följa. Däremot kritiserar inte Chefs-JO någon enskild polisman eftersom dessa inblandade poliser inte kunde bedöma de uppkomna situationerna som de ställdes inför. Däremot kritiserar Chefs-JO polismyndighetens ledning som inte gjort sitt yttersta för att förhindra händelseförloppet och dess följder.

Polismyndigheten i Stockholm (liksom alla andra polismyndigheter i landet) måste nu dra lärdom av JO-beslutet. Jag menar att detta förändringsarbete måste ske öppet och visas för allmänheten. Snart två år har passerat efter dödskraschen. Allmänheten måste snarast få veta vad som konkret kommer att göras vilket innebär full insyn i det trafiksäkerhetshöjande arbetet inom polisen. Det har inte skett tidigare i Sverige, vilket nu kan bli mycket bra enligt min mening.

I framtiden anser jag att JO även borde kunna kritisera någon ansvarig polisman/befäl. När en polismyndighet kritiseras finns det en uppenbar risk att enskilda polismän inte lär sig någon läxa överhuvudtaget av en sådan här händelse. Det finns därför en stor risk för att vi kan komma att få se liknande vådliga polisjakter på vägarna i framtiden.

Polisens bristande säkerhetskultur måste därför grundligt behandlas och offentliggöras för allmänheten. Det är ytterst en fråga om trovärdighet, synlighet och trafiksäkerhet. Låt ingen mer människa dö eller skadas i trafikkrascher.

Jörgen Lundälvdocent i trafikmedicin, enheten för kirurgi vid Umeå universitet

Läs mer om