Med det glädjande beskedet att Northvolt väljer att lokalisera sin produktion i Skellefteå ställs vi nu inför en helt nya förutsättningar. 3 000 nya arbetstillfällen beräknas skapas och det kommer att behövas nya byggnationer och smidiga transportlösningar för industrin och för de som arbetar där.
En omdragning av E4 är nu viktigare än någonsin, och bör vara en högprioriterad investering från kommunens sida. En investering som försvåras om centrumbron byggs eftersom den i så fall blir olönsam enligt Trafikverkets beräkningar.
När beslutet om centrumbron togs förra sommaren var det inte bestämt att Northvolt skulle etablera sig i Skellefteå. Samtidigt fortsätter de beräknade kostnaderna för centrumbron att öka. Inför folkomröstningen beräknades den kosta 250 miljoner kronor, i höstas kunde vi läsa 300miljoner kronor, och nu budgeteras för nära 386 miljoner kronor.
Om det är möjligt att riva upp beslutet om att bygga centrumbron vill vi i Miljöpartiet prioritera satsningar på cykling och minskad trafik genom centrum. Vi vill påbörja en ny dragning av E 4 genom att i samråd med Trafikverket bygga en bro vid Hedensbyn.
Folkomröstningen visade tydligt att inte heller medborgarna vill prioritera den nya centrumbron. De boende på landsbygderna som behöver köra bil in till staden röstade nej, precis som de flesta andra valdistrikt i kommunen.
Enbart Sörböle-Sunnanå och området där Hedensbybron ska byggas röstade för. Det ser ut som att centrumbron främst blir en bekvämare bilväg in till centrum för de Sunnanå- och Sörbölebor som ännu inte kommit igång med gå och cykla till jobbet. Detta samtidigt som vi vet att ett ökat cykelpendlande leder till bättre hälsa för dem som cyklar, en renare luft i staden och minskad klimatpåverkan.
Det räcker med att hälften av de som har mindre än fem kilometer till jobbet tar cykeln istället för bilen för att trängseln på E4-bron och i stan ska minska betydligt. Med det elcykelbidrag på 25 procent av inköpspriset som Miljöpartiet i regeringen har initierat ser vi en enorm uppgång av sålda elcyklar, vilket bör öka antalet som väljer att cykelpendla.
Om centrumbron byggs kommer framkomligheten och tidsvinsten för gångtrafikanter och cyklister i centrum att hindras av två barriärer istället för en, nämligen södra lasarettsvägen i väster och E4 i öster.
Northvolt valde Skellefteå på grund av tillgången på förnybar energi. Med ambitionen att bygga marknadens miljövänligaste batterier till bland annat elfordon och vindkraftverk är de en viktig del i omställningen till ett fossilfritt samhälle.
Vi ska planera för ett samhälle där det är lätt för människor att göra miljövänliga och hälsosamma val och gynna en hållbar utveckling. Ibland behöver man uppdatera sina planer när förutsättningarna ändras. Med Northvolts etablering befinner vi oss i ett sådant läge.
Möjligheten att göra ett omtag i frågan och prioritera en omdragning av E4 framför centrumbron är något som vi invånare i Skellefteå kommun har att ta ställning till för inför valet i höst
Hans Brettschneider (MP), kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå
Linnea Öhman (MP), kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå
Isak Burman (MP), kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå