Nu eller aldrig för Norrbotniabanan

Kommer arbetet med Norrbotniabanan i gång så fort som möjligt gynnar det jobben.

Not Found2013-05-28 08:03
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den som reser med tåg någorlunda regelbundet eller arbetar med transporter inom exportindustrin har inte undgått den svenska järnvägens kris. Stambanan genom övre Norrland har drabbas av två stora urspårningar på sträckan Boden–Vännäs inom loppet av fem dagar. Urspårningarna innebar betydande problem för svenska exportföretag som Boliden och SSAB. Merkostnaden bara för SSAB är enligt företaget själva flera miljoner kronor eftersom man tillfälligt måste styra om transporter till sjöfart. Finansminister Anders Borg (M) har hävdat att Sverige har överinvesterat i järnväg. De som upplevt kaoset den senaste veckan håller nog inte med.

I mitten av juni kommer Trafikverket med sin så kallade åtgärdsplanering: förslag på prioriterade infrastrukturprojekt 2014–2025. Vi Socialdemokrater ser Norrbotniabanan som ett av dessa prioriterade projekt. Projektorganisationen inom Trafikverket för Norrbotniabanan måste återigen startas upp för att säkra planeringen. I vår infrastrukturmotion föreslår vi den mest kostnadseffektiva byggstarten av Norrbotniabanan som innebär en byggstart i en första etapp från Umeå till Dåva företagspark.

Vi noterar även att det finns ett större intresse för Norrbotniabanan i EU-korridorerna i Bryssel än i Rosenbad i Stockholm. EU ser precis som vi socialdemokrater en byggstart för Norrbotniabanan som viktig för jobben i både Norrbotten, Sverige och hela Europa.

Såväl jobben som klimatet talar för att Norrbottniabanan. Ska gruv- och basindustrin i Norrbotten fortsätta att utvecklas positivt behövs fungerande transporter. Det är tydligt runt om i världen att exportindustrin har en stor betydelse för att land ska utvecklas i rätt riktning.

Klimatutmaningen kräver att vi utvecklar järnvägen som transportsätt. Ska Sverige klara de klimatmål som riksdagen har satt upp så kan lastbilstrafiken inte öka. Välutvecklade järnvägstransporter skyddar också Sverige delvis mot kraftiga höjningar av oljepriset.

Nu har Sverige över åtta procents arbetslöshet. Det är högre än de länder i Europa vi vanligtvis jämför oss med: Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien och Österrike. Alla har de lägre arbetslöshet än Sverige. Totalt sett finns elva länder i Europa med lägre arbetslöshet än Sverige. Det är tydligt att den moderatledda regeringens politik har misslyckats.

Socialdemokraternas mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Kommer arbetet med Norrbotniabanan i gång så fort som möjligt gynnar det jobben. Arbetet med en ny järnväg skapar jobb i en rad branscher. Alltifrån teknikkonsulter till maskinförare behövs.

Nu krävs kraftsamling för Norrbotniabanan. Det är nu eller kanske aldrig. Finns Norrbotniabanan med i Trafikverkets kommande åtgärdsplanering vill vi Socialdemokrater se en så snabb byggstart som möjligt. Den moderatledda regeringen har nu en chans att visa att man vill satsa på jobben genom att säga ja till Norrbotniabanan. Det har betydelse för Norrbotten, Sverige och hela Europa.

Anders Ygeman(S)

riksdagsledamot för Stockholms kommun, ordförande riksdagens trafikutskott

Leif Pettersson(S)

riksdagsledamot för Norrbottens län

Läs mer om