Nu blir elbilen ännu grönare

Debatt. Det är viktigt att hålla koll på elbilens samlade och verkliga klimatpåverkan. Alla vi som är engagerade i fordonssektorns omställning drivs av en gemensam ambition att gå från fossil och slösaktig till förnybar och effektiv.

Not Found2017-07-10 12:24
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elbilen har en central roll i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta i linje med de klimatmål som sju av riksdagspartierna nu står bakom.

Därför är det viktigt att hålla koll på elbilens samlade och verkliga klimatpåverkan. På fem avgörande punkter vill vi bidra till grönare elbilar:

- Elen bilen laddas med

Elbilens klimatpåverkan avgörs av hur bilen laddas vilket stärker argumentet för elbilar i Sverige med mycket grön el. Därtill väljer allt fler aktivt grön el; alltifrån hushållen över elbolagen till nästan alla elbilsmärken på marknaden. Vi kommer att aktivt och systematiskt arbeta för att elfordon – egna och andras – laddas grönt.

- Hur långt bilen går

Klimatpåverkan av att producera batteriet blir lägre per mil som bilen körs. Därför är det avgörande att elbilarna får längre räckvidd, kan laddas snabbt och på många håll och att elbil inte blir synonymt med storstadsbil. Vi lovar att marknadsföra elbilar i hela landet och utveckla, sprida och informera om laddinfrastruktur över hela Sverige.

- Batteriets storlek

Många anser sig behöva lång räckvidd för att kunna välja en elbil. Att det nu finns elbilar med 30–55 mils räckvidd på en enda laddning är en viktig del i elbilens allt snabbare genombrott. Men alla behöver inte maximal batteristorlek – till exempel är priset snarare än räckvidden avgörande för kommunal service och för hantverkare.

Därför är det glädjande att flertalet elbilsaktörer nu erbjuder olika batteristorlekar. Vi ska bistå kunden i att välja rätt batteristorlek och moderera det starka fokus på maximal räckvidd som råder.

- Batteriproduktion och batteriåtervinning

I takt med att det finns fler elbilar på marknaden kan större mängder batterier återvinnas. Men först ska batterierna få ett ”second life” när bilen i övrigt tjänat ut, till exempel genom att användas i byggnader. Först därefter bör batteriet återvinnas och värdefulla material återföras till produktionen av nya batterier, som naturligtvis ska ske med grön el. Vi medverkar till att processen för batterier successivt sluts med användning av batterierna i nya applikationer som förstahandsval.

- Synergieffekter

Tidigare har fordon och bostäder varit separata saker. Men nu kan elbilens batterier bidra till att balansera elnätet, kapa de miljömässigt så förödande effekttopparna och möjliggöra för till exempel den som har egna solceller att spara överskottsel för att använda senare eller sälja till nätet när priset är högt.

Här är den klimatmässiga potentialen mycket stor. Vi ska arbeta brett och innovativt för att elfordonens synergieffekter gentemot elnätet och bostadssektorn konkretiseras och realiseras.

Alla vi som är engagerade i fordonssektorns omställning drivs av en gemensam ambition att gå från fossil och slösaktig till förnybar och effektiv.

Här har elbilen en viktig roll.

Mattias Goldmann vd Fores med 2030-sekretariatet Mattias Bergman vd Nevs Olle Johansson vd Power circle Tobias Henmark Fortum charge & drive 18541234