Norrbotniabanan får inte göra halt i Dåvamyran

Debatt. Vi vill inte nöja oss med en ”Norrbotniabana” till Dåvamyran. Vi vill att vi tillsammans förverkligar drömmen om en kustnära järnväg som knyter samman regionen och även öppnar upp ett fönster mot öster.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-12-05 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrbotniabanan skulle få stor betydelse för vår tunga industri.

Den ger ökad transportkapacitet och tillsammans med Norra stambanan skulle vi få ett tillförlitligt transportsystem.

EU har förstått den stora nyttan med säkra transporter med gods från vår skogs- och gruvindustri vilket gjort att man lovat att vara med och finansiera banan. Blickar vi österut ser vi också fler spännande möjligheter.

I Kina finns planer på att skapa en modern version av den historiska Sidenvägen. På medeltiden var Sidenvägen en handelsväg mellan Europa och Kina genom Centralasien. Den moderna Sidenvägen skulle innebära en järnväg mellan Kina och Europa med en restid på cirka tio dagar. Med båt tar det sex till åtta veckor.

Vårt grannland Finland har insett vilken möjlighet det här skulle innebära och jobbar hårt för att en gren av Sidenvägen ska gå över landet. I Norrbotten jobbar man för att Sidenvägen ska ta vägen över Haparanda, bland annat för att via Malmbanan nå Norge och Atlantkusten.

Norrbotniabanans kapacitet behövs för att Sidenvägen ska kunna nå längre söderut i Sverige.

Norra Sverige och norra Finland har mycket gemensamt. Det har alltid funnits en tät kontakt mellan folken på ömse sidor Bottenviken. Under lång tid var vi ett och samma land, men även efter Finlands självständighet har vi haft en stark samhörighet.

Ett färdigställande av Botniska korridoren skulle än mer knyta samman Sverige och Finland – den här gången med effektiva järnvägstransporter och därmed ökad handel.

Inte nog med det. Även EU har pekat ut banan som en viktig del av Europas stamnät för järnväg. Men för att åstadkomma detta behöver Norrbotniabanan förverkligas.

Norrbotniabanan skulle även fylla en stor funktion regionalt genom att knyta samman norra Norrlands kuststäder. Det skulle skapa en gemensam arbetsmarknad, dagspendling mellan städerna skulle underlättas och det skulle öka samarbetet mellan företagen i regionen.

Nu söker många företag samarbete med företag i Stockholmsregionen. Ironiskt nog är det i dag lättare att ta flyget söderut än att åka bil genom snöstorm till någon av grannstäderna.

Avslutningsvis vi vill inte nöja oss med en ”Norrbotniabana” till Dåvamyran. Vi vill att vi tillsammans förverkligar drömmen om en kustnära järnväg som knyter samman regionen och även öppnar upp ett fönster mot öster.

Därför uppmanar vi regeringen att jobba för ett förverkligande av Sidenvägen och den Botniska korridoren där den viktiga Norrbotniabanan ingår.

Håkan Andersson

Centerpartiet i Skellefteå

Carina Sundbom

gruppledare för Centerpartiet i Skellefteå

Helena Lindahl(C)

riksdagsledamot för Västerbottens län

I Kina finns planer på att skapa en modern version av den historiska Sidenvägen.

undefined