Norra Sverige kan vara stolta över olönsamheten

Debatt. Olönsam, olönsammare och olönsammast. Norrbotniabanan är i och för sig lite olönsam, men inte så olönsam som höghastighetståg i södra Sverige.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Not Found2018-03-05 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Norrbotniabanans samhällsekonomi uppskattas av Trafikverket som olönsam.

Men höghastighetståg 320 km/h är mer än dubbelt så olönsamma och höghastighetståg 250 km/h är ännu mer olönsamma.

Olönsam, olönsammare och olönsammast.

Utred ett lönsamt alternativ – magnettåg.

Men den av Trafikverket beräknade olönsamheten för Norrbotniabanan är faktiskt ingenting jämfört med den olönsamhet som de räknat fram för höghastighetståg i södra Sverige. Det borde vara goda nyheter för Norrbotniabanan.

Även om Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler är dåliga, och har utsatts för skarp kritik, går det ändå att jämföra relativt lika objekt, utsatta för samma kalkyl, med varandra. Kanske är det ändå så att Trafikverket uppskattar sina värden som de stoppar in i sin kalkylmodell på nästan samma sätt.

Trafikverket anger måttet NNK.

Vad betyder det?

NNK visar om en investering är samhällsekonomiskt lönsam eller inte. Om NNK är positiv så är det lönsamt att göra investeringen, en negativ NNK visar att det inte är det.

Norrbotniabanan är olönsam i Trafikverkets beräkning med en nettonuvärdeskvot (NNK) på minus 0,27, men inte mer olönsam än genomsnittet som är minus 0,30 (NNK).

Magnettåg är ett lönsamt projekt som kan knyta ihop stora städer i norr. Men det alternativet har inte utretts av Trafikverket.

Men med samma beräkningsmodell är höghastighetstågsalternativen ännu mer olönsamma.

I en ny rapport från Trafikverket (15/2 2018) upprepar man det tidigare resultatet som räknades fram 2016. Detta visar att den samhällsekonomiska olönsamheten med höghastighetsjärnväg 320 km/h är ännu mer olönsam med minus 0,63 (NNK).

Hoppsan, mer än dubbelt så olönsam.

Norrbotniabanan är i och för sig lite olönsam, men inte så olönsam som höghastighetståg i södra Sverige.

Trafikverkets nya rapport framhåller att höghastighetsjärnvägen 250 km/h är ännu mer olönsam med minus 0,75 NNK. Därför tycker Trafikverket att Sverige ska prioritera höghastighetståg 320 km/h i södra Sverige. 320 km/h var ju mindre olönsamt än 250 km/h.

Men Norrbotniabanan då?

Problemet som Trafikverkets uträkningar påvisar för höghastighetståg i södra Sverige är att den samhällsekonomiska förlusten är mer än dubbelt så stor som genomsnittet.

Nu finns det ett annat alternativ som har stor potential att bli ett lönsamt projekt. Magnettåg kan i dag uppnå hastigheter på 500 km/h och då skulle ett direkttåg mellan Umeå och Luleå ta 35–40 minuter beroende på hur många stopp det blir på vägen.

Magnettåg är enligt den Skandinaviska magnettågsgruppen ett lönsamt projekt som kan knyta ihop stora städer i norr. Men det alternativet har inte utretts seriöst av Trafikverket.

Utred därför magnettågets samhällsekonomiska kalkyl.

Rune Wigblad, professor i företagsekonomi med inriktning mot industriell ekonomi vid Strömstad akademi och lärare vid Institutionen för handel och företagande, Högskolan i Skövde