När ska Borg och Reinfeldt vakna?

Norrbotniabanan behövs för Norrlands, Sveriges och Europas framtid.

Not Found2014-01-08 04:35
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

EU har nu slutgiltigt fattat beslut om hur det framtida europeiska stomnätet ska se ut. Där ingår Bottniska korridoren där Norrbotniabanan utgör en delsträcka.

EU:s plan är att stomnätet ska vara färdigställt till 2030 och man är beredd att medfinansiera upp till 30 procent av kostnaden för infrastrukturprojekt inom detta stomnät. Det är självklart glädjande att EU förstått betydelsen av Bottniska korridoren som en viktig transportkorridor för hela Europa.

Det var regeringen, på Centerpartiets initiativ, som ansökte om att Bottniska korridoren skulle tas med i EU:s stomnät. Detta skedde under förra mandatperioden när Åsa Torstensson (C) var infrastrukturminister.

För Norrbotniabanan innebär detta att EU är berett att medfinansiera upp till drygt sju miljarder kronor. Detta förutsätter dock att den svenska staten, och andra eventuella finansiärer, skjuter till övriga miljarder – och det är där problemet ligger i dag.

Centerpartiet är i dagsläget det enda parti i regeringen som tydligt tagit ställning för Norrbotniabanan, medan övriga partier inte varit villiga att skjuta till de pengar som krävs för att bygga banan. Detta gäller särskilt Moderaterna som tyvärr verkar ha bestämt sig för att motsätta sig alla insatser för att förverkliga Norrbotniabanan.

Som förespråkare för Norrbotniabanan är det minst sagt frustrerande att se på när EU på ena sidan öppnar famnen för banan samtidigt som övriga regeringspartier, med Moderaterna i spetsen, agerar bromsklossar. Det blir extra motsägelsefullt med tanke på att det var regeringen själv som ansökte till EU om att Bottniska korridoren och Norrbotniabanan skulle tas med i EU:s stomnät.

De andra allianspartiernas lokala företrädare stödjer helhjärtat ett byggande av Norrbotniabanan. Det är positivt och vi hoppas verkligen att man kan lyckas förklara banans betydelse för sina partiledningar.

Än finns det tid för att vakna så att EU:s miljarder inte fryser inne. Ett första välkommet steg vore att staten utser en förhandlingsperson så att diskussioner om möjliga finansieringslösningar kan inledas med regionala företrädare.

Det skulle visa att även statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och finansminister Anders Borg (M) har förstått det både EU och Centerpartiet redan gjort, att Norrbotniabanan behövs för såväl Norrlands, Sveriges och Europas framtid.

Heléna Lindahl(C) riksdagsledamot för Västerbottens län

Daniel Öhgren(C) gruppledare Skellefteå kommun

Lars Bäckström(C) oppositionsråd Robertsfors kommun

Läs mer om